תרמו לצהר

הישרדות עדרית

מאת עליזה בן דוד

בפינתנו הקודמת התחלנו לעסוק בהשתייכות החברתית של האדם כחלק ממנגנון ההישרדות שלו. הגדרנו שני טיפוסים עיקריים: הראשון הוא הטיפוס ה"אוהב"- שהוא טיפוס מהותי שאין לו בעיה להראות חולשות או הזדקקות ומכאן שהוא נטול מניפולציות. הטיפוס האחר הוא הטיפוס "הצריך" שעסוק בעיקר בלהפגין תדמית-חיצונית שתבטיח את מקומו בחברה.  

שתי קבוצות אלה מתחלקות לתת-קבוצות. תת קבוצה אחת מכונה "משפחת הטורפים". ה"טורפים" מאופיינים בתחרותיות בתוך העדר (הסביבה החברתית). אל "הטורפים" ישנה היררכיה ברורה, ובכדי להתקדם צריך וגם אין בעיה "לדרוך על גופות". לעדר ישנו מנהיג, וככל שאתה חזק יותר כך אתה גם אתה קרוב יותר אליו, כשאהבת המנהיג והערכתו מבטיחים את מקומך. זו גם הסיבה בגללה "טורפים" משתדלים ליצור מצב שבו המנהיג תלוי בהם. הם יגרמו לו להזדקק להם באמצעות במניפולציות, שקרים, הפחדות, וכל יבטיחו את מקומם קרוב אליו וכו'. מבחינה זאת משפחת "הטורפים" מאפיינת טיפוס "צריך" שבכדי להבטיח את מקומו בחברה (בעדר), מנסה ליצור מצב שבו אחרים יהיו תלויים בו. הם עושים זאת באמצעות מניפולציות ותככים. אלו אנשים שאין תוכם כברם. מבחוץ הוא יכולים להפגין בטחון וכוח, אולם מבפנים הם חלשים וחסרי בטחון שכן כל כוחם בא להם מהמקום שעליו הם נלחמים כל העת. מבחוץ הם עשויים להיראות עצמאיים לכל דבר, אולם האמת היא שהם תלויים כל העת באחרים, בהכרה שלהם ובהזדקקות שלהם. מבלעדי האחרים אין להם חיים. מבלעדי ההכרה אין להם ערך.

 

תת הקבוצה השנייה היא משפחת ה"צמחוניים". "הצמחוניים" מאופיינים בשוויון בעדר. גם אצל הצמחונים ישנו מנהיג, אולם הוא שווה במעמדו לכל שאר הקבוצה. אצל "הצמחוניים" אין סדרי מעמדות, אין טורפים ונטרפים, אלא טיפוסים משתלבים ומאפשרים. קבוצה זו מאפיינת את הטיפוסים ה"אוהבים" שבאופן נורמאלי נולדים כאלה. אלו אנשים שמסוגלים לגלות רגשות משום שהרגשות התפתחו אצלם בצורה נכונה. הם משתלבים בחברה, לומדים כיצד להשתייך מבחינה חברתית, יש להם ביטחון והכרה בערכם העצמי, וכל זה מבלי שהם מקבלים אישור לכך מהחברה. אלו אנשים שמסוגלים להודות, לבקש ולהראות חולשה. הם יודעים לקבל אולם הם גם מסוגלים לתת, להחזיר ולעזור.

בפעם הבאה נעסוק בשאלה כיצד מחנכים וגדלים להיות טיפוס "אוהב" וכן האם ניתן להשתנות ולהפוך מטיפוס "צריך" לטיפוס "אוהב".

 

עליזה בן דוד היא המנהלת והמקימה של מרכז "מרכבה" למודעות והתפתחות אישית. לפרטים נוספים: www.mercava.net  או בטלפון: 050-3515097