זוהר ארגוב, באחד משיריו המפורסמים, מדגיש את מוגבלות שיכלנו במילים הללו: "יש דברים נסתרים לא נבין לא נדע. נעשה גם דברים שנראים בלי סיבה. לא צריך כל דבר לחקור ולשאול, לפעמים גם מותר לא לדעת הכל". ובאמת צדק בדבריו. אנחנו מצווים לקיים את דבר ה' גם איננו מבינים את טעמו ואת משמעותו, ולעשות את רצונו על הצד הטוב ביותר.
ובכל זאת, יש מעלה גדולה לקיים את דבר ה' לא רק מתוך ציות עיוור אלא מתוך הבנת עומק המצוות. נכונים הדברים בכל הדורות ונכונים שבעתיים בדורנו שאיננו מסתפק בעשייה גרידא אלא מבקש להיפגש עם העומק של הדברים, וכך כותב הרב קוק במאמר הדור:
"ודור בעל רוח גדול חפץ ומוכרח לחפוץ, בכל מקום שהוא פונה, לשמע דברים גדולים. ועיקר הגדולה של הדברים, הוא שיהיו מסוימים ומבוררים, עם גדלם רחבם והקיפם…והדברים הנמוכים והפשוטים לבדם, אע"פ שהם מלאי אמת וצדק, לא יספיקו לו, לא ימצא בהם מנוח… ".
דורנו לא ימצא מנוח בקיום המעשים ללא הבנת עומקם מאחר וזהו דור של עקבתא דמשיחא. ככל שאנו מתקרבים לגאולה השלמה יש צורך להיפגש עם דבר ה' בשלמות; ולא רק עם גופי תורה אלא גם עם נשמתם. עם הצד הנגלה אך גם עם זה הנסתר. הלכה היא מלשון "הליכה"- לדעת כיצד הולכים, אך לאן ללכת? מה המגמה? כל זה זה צפון בלמודי הסוד והאמונה.
הדורות הראשונים התמקדו בשאלה "כיצד הולכים", בעוד הדור שלנו רוצה לדעת גם לאן פנינו מועדות.
אשר על כן, ככל שהדורות מתקדמים תורתו של רבי שמעון בר יוחאי הופכת לרלוונטית יותר ויותר. רבי שמעון התבונן לא רק על גוף ההלכה אלא נפגש גם עם נשמתה, עם העומק האינסופי הגנוז בכל ציווי אלוקי ועם הרעיון הבסיסי הצפון בהדרכת התורה.
המשמעות המעשית לגבינו היא ברורה. אין להסתפק רק בלימוד ההלכה. יש ללמוד גם אגדה ולהשקיע הרבה בלימוד האמונה. רק אז נוכל לקיים את המצוות מתוך עומק ומשמעות ולא כמצוות אנשים מלומדה.
בספר חגי מובאים דברי הנביא "…שימו נא לבבכם מן היום הזה ומעלה מטרם שום אבן על אבן בהיכל ה'". מפרש המלבי"ם את כוונת דברי הנביא: "שישתדלו שהלב ימצא בהיכל ה', רצה לומר שלא יהיה הבניין ועבודת המקדש אך פעולת גוף, רק שיהיה מעשה הלב והנפש…כי בניין האבנים בלא לב לא יהיה בו קדושה".
בזמן מדורת ל"ג בעומר ראוי לזכור ולהתבונן באש הגדולה הבאה מן העצים שנשרפים, ולהבין כי גם תורתנו הקדושה שהיא עץ חיים יכולה להאיר את נפשותינו ולחמם את נשמתנו בזכות תורת הסוד הנפלאה. בר יוחאי נמשחת אשריך שמן ששון לחבריך.
הרב אלי שיינפלד הוא ר"מ בישיבה התיכונית במעלה אדומים

