בתחילת פרשת "שמות", אותה אנו קוראים השבת, אנו מוצאים פסוק שמצביע על גדולתו המופלאה של עם ישראל בראשית שעבוד מצרים. התורה אומרת "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרץ". כלומר, ככל שהשעבוד התרחב, ככל שהטילו על עם ישראל יותר גזרות ועבודת פרך, כך גם גדלה ועלתה הילודה ואתה מספרם של בני ישראל. בדיוק בשל סיבה זו הגדיל והחמיר פרעה את קושי השעבוד, אבל גם דבר זה לא מנע את המשך ההתרבות המדהימה של ששה בכרס אחד, עד שהתורה עצמה מעידה ואומרת "וירב העם ויעצמו מאד". כמפלט אחרון בניסיונות לעצור את המשך ההתרבות העצומה באה הגזירה הקשה ביותר של פרעה: "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו".
הגמ' במסכת סוטה, דף י"א אומרת כי "בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים", ומפרשת הגמרא שהנשים גרמו לבעליהן לקיימן. כלומר, דווקא הנשים היו אלו שגרמו לכך שהעם המשיך והתרבות ולהתעצם. בכדי להבין כיצד עשו זאת הנשים על אף הגזרות והקשיים, עלינו לעיין בפרשת ויקהל (פרק לח' פסוק ח'). שם, בבניית המשכן, מספרת לנו התורה כי הכיור וכנו שהיו במשכן נעשו מ"המראות הצבאת". רש"י במקום מפרש את הביטוי "המראות הצבאת" בצורה נפלא ומדהימה: "בנות ישראל היו בידן מראות שרואות בהן כשהן מתקשטות, ואף אותן לא עכבו להביא לנדבת המשכן. והיה מואס משה בהן מפני שעשויים ליצר הרע. א"ל הקב"ה קבל שאלו חביבין עלי מן הכל. שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים. כשהיו בעליהן יגעים בעבודת פרך, היו הולכות ומוליכות להם מאכל ומשתה ומאכילות אותם ונוטלות המראות וכל אחת ואחת רואה עצמה עם בעלה במראה ומשדלתו בדברים לומר אני נאה ממך, ומתוך כך מביאות בעליהן לידי תאווה ונזקקות להן ומתעברות ויולדות".
רואים אנו מכאן דבר נפלא וחידוש אדיר. משה רבנו שלא רצה לקבל את המראת הצבאת של בנות ישראל, מפני שעשויים ליצר הרע, מקבל הוראה הפוכה מהקב"ה שמדגיש בפניו כי תרומה זו חביבה עליו יותר מכל תרומה אחרת. אפילו יותר מהזהב והכסף.
וכל כך מדוע? משום שבאמצעות המראות הללו הבטיחו אותן נשים צדקניות במצרים את המשך קיומו ועתידו של עם ישראל. הן ידעו שללא ילודה רבה ועצומה אין המשכיות הדורות וחלילה עם ישראל עלול להיכחד.
בני ישראל, הגברים, שהיו משועבדים ועבדו עבודת פרך, היו נטולי זמן, מצב רוח, יכולת, כוח ופנאי לחשוב על העתיד. הם היו מיואשים ושבורים, אולם לא כן הנשים. אלו דאגו לקיום העם, ומכאן גם דברי הגמ' האומרת "בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים".
לצערנו גם בימים אלו, בהם אין לא שעבוד ולא עבודת פרך, ישנם רבים שמדחיקים מהכרתם את המשוואה הפשוטה לפיה המשך קיומו של עם ישראל תלוי בריבוי הילודה ובהמשכיות הדורות. זוגות רבים מערבים בילודה שיקולים כלכליים ואחרים, ובכך מיישמים בדורנו את גזירת פרעה. בדיוק מהסיבות הללו החליטה מועצת הרבנות הראשית לקרוא לכל רבני ישראל להקדיש את דרשותיהם בבתי הכנסת בשבת זו למגיפת ההפלות ולפעילותה של אגודת "אפרת". במהלך שנות קיומה זכתה אגודת "אפרת" להציל עשרות אלפי ילדים, כשבשנה זו בלבד ניצלו על ידינו עד עתה חייהם של למעלה מ-3,000 תינוקות. אנו שואפים כל העת להגדיל את המספרים הללו, להרבות יותר את הילודה בעם היהודי וללכת בדרכם של אותן נשים צדקניות במצרים.
רוב הפסקות ההריון בישראל וכן הימנעות מילודה נובעות מסיבות כלכליות. למרבה המזל הפרמטר הכלכלי הוא עניין פתיר שמאפשר לפעול ולהתמודד עם המגמה. אין לנו ספק כי אילו היו עומדים לרשותנו אמצעים כספיים נוספים לאלה שישנם כיום, היינו יכולים להציל את חייהם של עוד ועוד תינוקות. יה"ר שנזכה להוסיף וללכת בדרך שהתוו לנו הנשים הצדקניות במצרים, וכשם שאז נגאלו בזכותן ממצרים נזכה אנו לגאולה השלמה במהרה בימינו.
ד"ר אלי שוסהיים הוא יו"ר אגודת "אפרת" לעידוד הילודה היהודית
בבוקסה: כל מי שמעונין להיות שותף להצלת ילדי ישראל יכול לעשות זאת ישירות באתר המאובטח של אגודת "אפרת" WWW.EFRAT.ORG.IL או בטלפון 02-6536212 או בחשבון בנק הדואר שלנו 7207920

