תרמו לצהר

תבשיל בשרי בכלי חלבי

מאת הרב משה ביגל

שאלה: בטעות כיסיתי סיר בשרי במכסה של סיר חלבי בזמן שהתבשל בו תבשיל בשרי. רציתי לדעת מה דין התבשיל, מה דין המכסה ומה דין הסיר? כמו כן אם נדרש להכשיר כלים אלו, כיצד עושים זאת?

 

תשובה:

א. לעניין דין התבשיל:

בישול במכסה חלבי לתבשיל בשרי דומה לבישול בסיר חלבי לתבשיל בשרי וכן להיפך. מספר נתונים חסרים בשאלתך, ולכן אנסה לענות לגבי כל האפשרויות:

א. אם הכלי החלבי אינו בן יומו, כלומר לא השתמשו במכסה זה לתבשיל חלבי ב- 24 השעות האחרונות שלפני הבישול הבעייתי, הרי שהתבשיל מותר וזאת מכיוון שהבשר שנפלט מהכלי לתוך הבשר  הוא חלב שטעמו פגום (מקולקל) ולכן אינו אוסר את התבשיל . (שו"ע יו"ד צג א)

 אם הכלי הוא בן יומו, כלומר השתמשו בו לבישול חלב  ביממה האחרונה, הרי שהחלב שנפלט מהכלי לבשר  טעמו טוב ויתכן שמרגישים את טעם החלב בבשר, ולכן צריך לבדוק את טעם החלב. כיצד עושים זאת?

לשיטת מרן "המחבר" ( מנהג הספרדים): נותנים לנוכרי לאכול מהתבשיל מבלי לספר לו את מטרת הבדיקה. אם יאמר הנוכרי שלתבשיל אין טעם מיוחד או שונה, הרי שהתבשיל מותר.

לשיטת הרמ"א, מנהג האשכנזים, לא סומכים על עדותו של הנוכרי, כי אולי יבין את מטרת השאלות וירצה להכשילנו, ולכן מעריכים את היחס שבין נפח דפנות הכלי (במקרה זה המכסה) ונפח התבשיל שהתבשל בסיר ואם האוכל הוא פי ששים מהכלי התבשיל מותר.

גם לשיטת "המחבר" אם אי אפשר לערוך את הבדיקה ע"י נוכרי (כפי שזה בדרך כלל) קובעים לפי ביטול בששים (שו"ע יו"ד צח א). החישוב של ביטול בששים נובע מבדיקה של חז"ל בבצל וצנון שבושלו בתבשיל, באיזה יחס שבין המאכלים החריפים הללו לתבשיל, טעמם לא מורגש יותר בתבשיל (ערוך השולחן צח יח).

בכל מקרה, גם אם התבשיל מותר מצד בטול בששים, הרי שעדיין לכל הדעות הכלי עצמו נאסר לאחר הבישול ויש להכשירו (שו"ע יו"ד צג א).

במקרה של שאלתך הרי שגם המכסה וגם הסיר צריכים הכשרה.

 

ב. לגבי הכשרת הכלים:

מפרקים את ידיות הכלים ומנקים היטב את כל הלכלוך שעל הכלים. מקומות שאי אפשר לנקותו לחלוטין מצריכים ליבון קל, כלומר לחמם את אותו מקום מלוכלך, באש ישירה (אפשר גם על הכיריים) עד שקש שיהיה מונח בצד השני של הכלי יהיה נשרף. (שמים קש או נייר עיתון בצד שכנגד מקום הלכלוך עד שהקש או הנייר נחרכים).

לאחר הניקוי והליבון (במידה והדבר נדרש),  מכניסים את כל הכלי לכלי גדול יותר שבו מים רותחים (מבעבעים), מוציאים את הכלי ושוטפים אותו במי ברז.

אם אין כלי גדול מספיק בבית בכדי לבצע בו את ההכשרה, הרי שניתן להכשיר את הכלים בכמה פעמים כאשר בכל פעם מכניסים צד אחר של הכלי למים הרותחים, ומוודאים שכל חלק וצד בכלי הוכנס למים רותחים.

נחתום בתפילה לבורא עולם שנצליח למרק את עוונותינו ולכשיר את עצמנו לעבודת ה' ונזכה, יחד עם כל בית ישראל, לשנה טובה ,כתיבה וחתימה טובה.

 

הרב משה ביגל הוא רבה של מיתר ומרבני 'צהר'. לשאלות ותגובות: mbiegel53@gmail.com