תרמו לצהר

שבת חתן

מאת ד"ר דניאל גוטליב

במעגל החיים המשפחתיים, ישנן אבני דרך רבות ולכל אחת ההתרגשויות והמשמעויות המיוחדות לה. ככל שאנו מתקדמים בחיים יוצא לנו לחוות אבני דרך חדשות שלא הכרנו בעבר, ולעיתים לחוות מחדש אירועים שכבר נתקלנו בהם בעבר, אולם הפעם מזווית חדשה ולא מוכרת.

כזאת היא גם שבת החתן. עבור החתן הצעיר מדובר בשבת האחרונה כרווק. בשבת זו הוא כבר יכול למנות את הזמן עד לחתונה במספרים חד-ספרתיים. הוא מסתכל קדימה אל הבית והמשפחה אותם הוא הולך לבנות עם בחירת ליבו, והשבת הזו מהווה עבורו מעין פרידה מהעולם ש"לפני החתונה". החברים והמשפחה ימשיכו להיות חלק מחייו גם לאחר החתונה, אולם בהכרח יחול שינוי כל-שהוא במערכת היחסים מולם אם באינטנסיביות, בתדירות קשר או במקום שאותו תופס הקשר בסדר העדיפויות של החתן. אמא ואבא ימשיכו להיות אמא ואבא ואת החברים הוא ימשיך לקבל בחיבוק, צ'פחה בריאה והקריאה "אחי!", אולם כל אלו הולכים להיות קצת פחות חשובים. שבת החתן היא במובנים מסוימים סוף עידן "הילד של…" ותחילת עידן "הבעל של…"

ישנם צעירים אשר על אף השמחה שבה הם מקבלים את הצעד האחרון הזה לקראת בגרות מלאה, עדיין חשים תחושת אובדן קטנה על הילדות שהסתיימה. מיותר לציין כי תחושה זו אמורה להיות מאד מינורית, וכי אם היא חזקה מדי הרי שטוב יעשה החתן אם ישקול פעם נוספת האם הוא באמת מוכן לעזוב את אביו ואימו ולדבוק באשתו…

אולם שבת החתן היא גם שלב בחייהם של ההורים. אבן דרך משמעותית שעבורם, הורי החתן, עלולה להיות קשה ומורכבת. הורים שמחים ללא ספק לחתן את ילדיהם, במיוחד כשהנישואין באים אחרי תקופה ארוכה של המתנה וחרדות. הורים רוצים לראות את ילדיהם "מסודרים" ומקימים משפחות משלהם. יחד עם זאת, מאחר ושבת החתן היא ההקדמה הראשונית לחתונה הממשמשת ובאה, הרי שבשבת זו הוא מרגיש לראשונה את תחושת "הילד שלי עוזב את הבית." הוא חש כיצד הוא מזדקן ועובר לשלב הבא במעגל החיים.

לצד ההתרגשות הרבה של כולם בשבת החתן, ישנה גם חוסר הוודאות. החתן הצעיר עדיין אינו יודע כיצד יתמודד עם חיי הזוגיות, עם בניית בית, שיתוף יומיומי וחילוקי דעות אשר לבטח יגיעו. הוא אינו יודע עד כמה יסתדר עם החותן והחותנת, ועד כמה הוא הפנים את הדברים שלמד בבית על חיי משפחה. גם הוריו של החתן חשים חסר ודאות. הם תמיד חווים ספק קטן בנוגע לשאלה האם הם הולכים "להפסיד" בן או "להרוויח" בת. הם לא תמיד בטוחים עד כמה הם הכשירו את הבן שלהם לחיי נישואין שמורכבים מעקרונות לצד התחשבות בזולת. להורים יש לעיתים גם טיפת עצבות הנובעת מהתחושה כי הוא כבר לא יהיה שוב הסמכות העיקרית עבור הבן. הקושי הגדול יותר הוא ללא ספק העובדה שמה שלנו קשה בתור הורים על אובדן של משהו ישן, נחווה אצל הילדים בתור השגת משהו חדש. זוהי אותה אבן דרך אולם היא נחוות בצורה שונה אצל הדורות השונים באותה משפחה.

ולמרות הכל החיים מלמדים אותנו כי גם דברים שעל פניהם נראים עצובים מעט, יכולים להיות חיוביים אם רק נדע להסתכל עליהם בצורה שונה. כך גם לגבי שבת החתן. בסופו של דבר, גם הצביטה הקטנה שהיא אולי עושה בליבם של ההורים, נמוגה אל מול שמחתם של הזוג הצעיר. שבת החתן מסמלת התחלה של מבנה חדש במערכת היחסים בין הורים לילדים. הורים שהשכילו לגדל את ילדיהם באווירה חמה, תומכת ואוהבת יובילו את ילדיהם לחופה מתוך בטחון כי הם יבנו קשר בריא ובוגר לא רק עם בן הזוג, אלא ימשיך לשמור על קשר רציף ונכון גם איתם.

 

ד"ר דניאל גוטליב הוא פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי ומשמש כמנהל קליני של מכון שינוי בהרצליה. לתגובות: dgotlieb@netvision.net.il