רבנים רבים מדברים בתקופה האחרונה על החשיבות שבחתימה על כרטיס "אדי" לתרומת איברים ומסבירים כי הדבר איננו אסור מבחינה הלכתית. אבקש לדעת מהי דעת ההלכה בסוגיה כאשר ידוע כי ישנה אפשרות שהאברים שיתרמו יושתלו אצל גוי. מדובר במציאות רווחת מאוד במדינתנו, והדבר גם מקבל הד בתקשורת. שמעתי ממישהו כי ישנה בעיה בתורמת איברים במצב שכזה, אולם מאידך ידוע לי כי לא ניתן לחתום על כרטיס אדי תוך הגבלת התרומה ליהודים בלבד. האם הדבר באמת אסור, וכיצד עלי לנהוג? (רינה, רחובות)
תשובה:
ראשית חשוב לחזור ולהדגיש כי מותר ומצווה לחתום על כרטיס אדי, והעובדה שחלק מהאברים עשויים להיתרם לגויים אינה משנה היתר זה. איברים לתרומה נלקחים רק אחרי מותו של האדם, ומשמשים להצלת חיי אחרים. האיסורים הנדחים מפני ההשתלה הם איסור ההנאה מן המת, וחובת הקבורה של אבריו. פוסקים רבים סבורים, שאיסורים אלו נדחים גם מפני פיקוח נפש של גוי, וזאת כל עוד הוא אזרח המדינה ואינני אזרח במדינת אויב.
יתר על כן, גם לדעות הסוברות כי הצלת חיים של גוי אינה דוחה את איסור ההנאה מן המת, יש עדיין מקום להתיר תרומה לפי הכללים הנהוגים במדינה, וזאת מפני שכל תרומה מצילה לא רק את חיי הנתרם, אלא גם מקצרת את תור ההמתנה לתרומות עבור כל הבאים אחריו.
אנו חיים כיום במציאות מצערת שבה מרבית הממתינים להשתלה נפטרים עוד במהלך זמן ההמתנה. עובדה זו, וכן הידיעה כי כל השתלה מקצרת בוודאות את התור עבור אלו הממתינים בתור (שבו ישנם בוודאות יהודים רבים), צריכים לדרבן כל אחד להסכים לחתום על הכרטיס. יש לזכור גם כי כשם שיהודים תורמים אברים לגויים, כך גם גויים תורמים ליהודי, כך שבחשבון הכללי יותר אנשים ניצלים כל עוד כולם תורמים לכולם.
ישנם הטוענים כי עדיין ראוי להפלות לטובה יהודים על פני גויים אזרחי מדינת ישראל בהמתנה להשתלה, והם מתרצים את דעתם בכך שישנו מיעוט בין אזרחי ישראל הגויים הרוצים בחורבנה של המדינה והעם היהודי. משכך, ראוי היה לדעתם מצד ההלכה, להקדים יהודים על פניהם ולא להתייחס אליהם כשווים במהלך ההמתנה בתור.
יש מקום להפריד בין סוגיית ההשתלות ולבעיות הללו הקשורים למישור האזרחי. הדרך לטיפול בנאמנותם או בחוסר נאמנותם של מיעוטים למדינת ישראל אינה עוברת דרך שינוי הקריטריונים בתור להשתלות אברים, אלא במערכות הממלכתיות והאזרחיות. בהקשר זה ראוי לציין כי הבעיה לא מתחילה רק בנושא השתלת האיברים. מבחינת ההלכה אויבים נמצאים בקטגוריה אחרת כמעט בכל נושא ותחום, החל באי-זכאותם לתשלומי ביטוח לאומי ולביטוח בריאות, באיסור לממן להם מערכת חינוך שתלבה ותנציח את דרכם הרעה, וכלה בעוד שורה ארוכה של זכויות המוענקות לאזרחים. אילו היינו שומעים לקול ההלכה, אנשים שכאלו- המוגדרים כאויבים כלל לא היו אזרחים במדינה, אולם כאמור המציאות היא אחרת ונושא ההשתלות הוא סעיף בודד ויחסית שולי בסוגיה זו.
בסיכומו של דבר, מותר לחתום על כרטיס אדי תוך הוספת המגבלה המוצעת בחתימה לאשר את התרומה בשיתופו של איש דת. בהקשר זה ראוי לציין גם את דעתו של הרב זלמן נחמיה גולדברג שאף הוא לאחרונה התיר את החתימה על הכרטיס.
הרב דרור ברמה, מרבני 'צהר'
השאלה פורסמה לראשונה בשו"ת המקוון של רבני 'צהר' באתר Ynet.

