תרמו לצהר

המשפחה הרב דורית

מאת הרב אלישיב קנוהל

בפעמים הקודמות עסקנו במקרים בהם מתעוררת רגישות בין הורים לבני הזוג. כהמשך לכך מוגשת בזאת עצה טובה להורים: בתקופה מתוחה ביניכם לילדים אל תבקרו בביתם , אלא אם כן הם הזמינו אתכם. בכל מקרה תמיד כשאתם בבית הילדים השתדלו ליהנות מכל החדש והיפה שישנו בבית צעיר ורענן, ובמקביל הימנעו ככל האפשר מהערות ומביקורת, והשתדלו לשמוח עם כל בקשב לסיוע.

במקרה של התערבות יתר, מומלץ מאד שלא החתן או הכלה יעמדו מול החותן או החותנת אלא ילדם הישיר. הוא זה שישוחח עם הוריו ויישר את ההדורים.

אל לבני הזוג להתייסר ולחוש אשמה על בקשתם זו להימנע מהתערבות יתירה. ההיפך הוא הנכון: זוהי בקשה לגיטימית וחשובה מאד לבניין הזוגיות, אלא שחשוב לאומרה בצורה עדינה ושאינה פוגעת ככל האפשר. כאמור לעיל, הילד הישיר הוא שישוחח עם הוריו על כך.

בדרך כלל מערכות היחסים בין בני הזוג להורים הופכים מתאפיינים לאורך הזמן בהרמוניה שיש בה אהבה ואיזון. לא פעם מתגלים הוריו של בן הזוג כחברים וידידים שאפשר להיוועץ ולהסתייע בהם, לעיתים אף יותר מאשר עם ההורים הישירים.

הציפייה היא שבניין זה של קשרים בין בני הזוג להורים יתרחב גם אל בני המשפחה האחרים: האחים, הגיסים וגם בין ההורים למחותנים. התפתחות זו היא בעלת חשיבות גדולה לבניין התא המשפחתי המצומצם. קשר הנישואין אמור לחבר משפחות ותרבויות כך שיזינו האחת את השנייה וייצרו מרקם חדש, שישפיע ויעשיר בהמשך על חיי המשפחה, על בני הזוג עצמם ובעתיד גם על ילדיהם.

אשר על כן, חשוב מאד לבני הזוג להבין כי המשמעות המלאה של הנישואין היא לא רק בקשר עם בן/בת הזוג, אלא עם המשפחה כולה. אמנם ישנם מקרים בהם הקשר אינו מתרחב אל מעבר לבני הזוג, אולם יש לדעת כי במקרים אלו בני הזוג בהחלט מפסידים דבר גדול ויפה, והם צריכים לשקול האם הדבר כדאי והכרחי במציאות בה הם נתונים. עלינו לזכור כמה יופי יש במשפחה הרב-דורית בתקופות השונות של מעגל חיי המשפחה. החל משלב הנישואין וליווי ההורים את בני הזוג הצעירים. אחר כך במהלך הלידות וגם לאחריהן כשההורים מסייעים להורים הצעירים. גם בהמשך אין תחליף למושג הסבא והסבתא. י שלזכור כי בשלב מסוים הגלגל גם מתהפך והילדים נזקקים לטפל בהוריהם כהיזון חוזר לכל אותן שנים שבהן ההורים טיפלו בהם וגידלו אותם. האיזון וההיזון החוזר במשפחה הרב דורית מוסיף הרבה מאד לכל בני המשפחה, וזאת למרות כל הקשיים הקיימים במערכת הזאת. 

אין צורך להזכיר, עד כמה אנו מחויבים כלפי הורינו ועד כמה חשוב לכבד את ההורים ולא לצער אותם, והדבר אמור גם כלפי מקרים שלגביהם הוזכר שמותר לחלוק בהם על ההורים. לכן הכל ייעשה בדרך של כבוד ובצורה הראויה. חייבים אנו לזכור שעלינו לנהוג כבוד בהורים ובחותנים. על החתן או הכלה לזכור כי אותם חותנים הם אלו שהולידו וגדלו את בן זוגם. עליהם להיות אסירי תודה להם, ומנוקדת מבט שכזאת הם גם יוכלו לשנות את נקודת המבט כלפיהם. ככלל, אין שום גנאי להתייעץ עם גורם מקצועי במקרים בהם הבעיה מעיקה ואינה נפתרת במסגרת הפנימית של בני הזוג.

לפעמים 'עולים כעסים' כלפי החותנים על החולשות המתגלות בבן הזוג. כביכול- מדוע לא חינכו אותו טוב יותר או כיצד הם מהללים אותו מבלי שהם רואים את כל הפגמים שהוא 'סוחב' איתו. גם כאן על בן הזוג השני להסתכל על המכלול החיובי (שאם לא כן, סביר להניח שהוא לא היה מתחתן עם בן זוגו), ולהודות לחותנים על שזיכוהו בבן זוג לחיים.

 

הרב אלישיב קנוהל הוא רב קיבוץ כפר עציון וראשמיזם הנישואין של ארגון רבני 'צהר'.

 

קשב זוגי הוא קו פתוח הפועל חינם בנושאי זוגיות ומשפחה. הקו מופעל בידי אנשי מקצוע שעברו הכשרה מתאימה. מספר הטלפון: 078-8187654 פועל ביום ג' בין השעות 10:00-13:00 בבוקר, ובימים ב,ג ומוצ"ש בין השעות 20:00 – 23:00. ההתקשרות בעלות שיחה רגילה.