תרמו לצהר

חישוב תאריך בר מצווה

לכל נער יהודי יש פרשה משלו בתורה. הפרשה שלו היא זו שקוראים בבית כנסת בשבת שמגיעה מיד אחרי יום הולדתו. לרוב הוא כלל אינו מכיר אותה עד שהוא מגיע לגיל בר מצווה. בגיל זה הוא יכול לראשונה לעלות לתורה ולקרא את הפרשה שלו.

התורה כידוע מחולקת לחמישה ספרים ,שכל אחד מהם מורכב מפרשות העוסקות בעניינים שונים. בכל שבת בתפילת שחרית קוראים בבית הכנסת את הפרשה המיוחדת לאותה השבת. בכל שנה אנחנו משלימים את קריאת התורה כולה ובשבת שאחרי סוכות מתחילים את הכל מהתחלה.

הקריאה בפרשת השבוע נעשית על פי טעמים, אולם מאחר ובספר התורה ממנו קוראים בבית הכנסת הפרשה כתובה ללא טעמים או סימני ניקוד ופיסוק נער שרוצה לקרא בתורה צריך להתכונן וללמוד נראש את אופן הקריאה בפרשתו . לצורך כך עליו לדעת עוד לפני הבר מצווה איזו פרשה עליו ללמוד.

חישוב תאריך הבר מצווה הוא מאוד פשוט. לצורך כך צריך את תאריך הלידה העברי של הילד שמופיע בתעודת הזהות של ההורים. במידה ואין בידכם את התאריך העברי תוכלו למצוא בקלות את התאריך של שבת הבר מצווה שלכם בעזרת המחשבון בר מצווה שנמצא באתר האינטרנט של צהר. כל שאתם צריכים לעשות זה להזין במחשבון את תאריך הלידה הלועזי של בנכם והמחשבון יתן לכם את תאריך הלידה העברי שלו, את התאריך העברי והלועזי של שבת הבר מצווה וכן את פרשת השבוע שעליו ללמוד. מאחר ואנחנו לא תמיד יכולים לתכנן הכל מראש קורה שהשבת בר מצווה של בנכם יוצאת במועד לא נוח. במקרה כזה ניתן לדחות את השבת בר מצווה ולקרוא פרשה או הפטרה אחרת..

חשוב מאוד לדעת שמכיוון ולוח השנה העברי מורכב מחודשים מלאים וחסרים מספר השבתות משתנה משנה לשנה. לעיתים ישנן שנים מעוברות שהן ארוכות יותר ויש בהן יותר שבתות שמשנות את סדר הפרשות או  שבתות שחלות בחג ואז לא קוראים את פרשת השבוע הרגילה, אלא קריאה מיוחדת לחג. לכן אם יש לכם מורה בר מצווה, מומלץ להתייעץ עמו לפני שהנער מתחיל ללמוד את קריאת הפרשה בטעמים.

את חישוב תאריך בר מצווה של בנכם כדי לאתר כבר מספר חודשים לפני תאריך הולדתו על מנת שתוכלו להתכונן כראוי, ולבנכם יוכל ״לפגוש" את הפרשה שלו ויהיה לו מספיק זמן ללמוד ולהתכונן לקרוא אותה.

למידע נוסף ורישום לתוכנית בר המצוה של צהר