תרמו לצהר

מה עושה רב בישוב חילוני?

מה עושה רב בישוב חילוני? מה הוא עושה כשמזמינים אותו לארוחת שבת? או למשחק כדורגל של אימהות ואבות מול ילדים? איזו מתנה הוא נותן לבר מצווה? ומה אומרים לאמא שרוצה לעמוד ליד הבן שלה שעולה לתורה?

הרב  אליהו סטולוביץ קיבל לפני מספר שבועות מינוי רישמי מטעם משרד הדתות לתפקיד של רב בכפר ויתקין.

כפר ויתקין הראשון בישובי עמק חפר, קיבל לפני חמש שנים את הרב אליהו סטולוביץ  שהיה מנהל חינוכי בתיכון החילוני של עמק חפר  את הרב סטלוביץ כרב בכפר . התפקיד התגלה עד מהרה כבעל משמעות גדולה לחברי הקהילה והמושבים הסמוכים וגם לרב ולבני משפחתו.

"אנשי כפר ויתקין הם אנשים מאוד אידיאליסטים של תנועת העבודה ולכן זה בכלל לא מובן מאליו שיש שם רב" מסביר הרב סטולוביץ  "התפקיד הזה עלה בעקבות שבת בה הייתי בבית חרות הסמוך. קיבלתי חיבוק מקהילת בית הכנסת , שמשרת את אנשי כפר ויתקין ובית חרות, ההורים של התלמידים שלי שפגשתי הציעו לי לבוא להיות רב במקום. פניתי לצהר והצעתי להם לפנות לישובי האזור ולבדוק  אם יש עניין בשירות הזה. בעקבות הפניה של צהר הועד של כפר ויתקין קיבל החלטה שהם מעוניינים.  בעבר היה בכפר שוחט ולתקופה קצרה בימיה הראשונים הרב אליעזר יהודה וולדנברג (הציץ אליעזר) כיהן כרב, אבל למעט זאת מדובר בתפקיד שהיה חדש מבחינת הקהילה"

– איך היתה ההתחלה?

"נתקלנו בלא מעט קשיים בשנה הראשונה. היו אנשים שהתנגדו לרב והיתה חשדנות כלפי. היו שפרשו דברים שעשיתי כניסיונות החזרה בתשובה. מצאתי את עצמי בעמדה שאני נותן את כל מה שאני יכול  ואנשים מייחסים לזה משהו שלילי. אשתי ואני התייעצנו עם הרב צחי להמן שמאוד עזר לנו. צריך להבין שזו עבודה שדורשת הרבה רגישות ותהליך הלמידה הוא איטי. אבל כבר בהתחלה היו בקהילה  אנשים שהרגישו שיהדות אינה בבעלותם של הדתיים,  והם רצו למצוא  את המקום שבו היהדות מחוברת לחיים שלהם. עכשיו השאלה היתה איזו יהדות הם יפגשו. האם זו תהיה יהדות שהם מכירים מהסטריאוטיפים, או יהדות שכנה שהם יכולים לתקשר עמה בגובה העיניים"

-איפה נקודות המפגש שלך עם הקהילה?

"רוב הפעילות היא סביב מעגלי החיים. בר מצוות, חופות הלוויות. דרך שנת בר מצווה הרבה אנשים פונים אלי. אני גם פועל להפוך את בית הכנסת  למקום קהילתי וחם  עם אוירה מקבלת ונעימה ולא למקום השייך רק לקבוצה מצומצמת של מתפללים. לכן בתפילה יש הרבה שירים ועושים אחריהם גם קידושים שמאפשרים שיח"

-לצד השיח אילו התמודדויות יש לך?

"כשדיברנו על עירוב היתה שמועה שאני מנסה לסגור רחובות בשבת. הצעתי שאגיע לישיבת מדריכים של תנועת הנוער. הבאתי להם  טקסט של רבי נחמן שהיה קשור לנושא שבו הם עסקו.  המדריכים שאלו אותי אם זה טקסט מסיונרי מאחר וחשבתי שזה נשאל בצחוק עניתי בצחוק, וכל המפגש התנהל מתוך מתח שלא הבנתי אותו בהתחלה, כי אני לא כיוונתי למקום דתי אלא למקום יהודי. לבסוף לאחר שיחה עם הרכז נוער הוחלט שעדיף שאני אזמין אותם אלי ולא אגיע אליהם וכך רק מי שבאמת מעוניין יגיע. הרבה מהרגישויות האלה אני אפילו לא מודע להם. יש דברים שאני עושה ואנשים פרשו בצורה קשה, כמו משחק כדורגל שהאימהות היו צריכות להשתתף בו וביקשו מהן לא לשחק כדי שאני אוכל להצטרף למשחק. כלל לא ידעתי שביקשו מהם, ולא הייתי מבקש כזה דבר אלא פשוט לא משתתף. אבל ככל  שעובר הזמן אנשים מדברים איתי על התחושות שלהם, ומערכת היחסים שלי עם בני הקהילה הולכת ומעמיקה ואיתה גם שיתוף הפעולה. בשנת בר מצווה אני נפגש עם ההורים והילד והשותפות הזו היא מאוד משמעותית. השנה למשל הובלתי לימוד משותף של הורים וילדים. גיליתי שגם שיתופי פעולה נותנים הרגשה יותר טובה. עשיתי שיתוף פעולה עם המתנ"ס, עם המדרשה בבית בוקר. זה מפיג הרבה חששות. ככל שעובר הזמן אני עושה דברים שלא עשיתי בהתחלה. למשל הלוויות. בהתחלה היו מביאים חזן מכפר הרא"ה, אבל בהתייעצות עם רבנים בצהר הבנתי  שזה חלק משמעותי בעבודה קהילתית "

-מה מאפיין את הפעילות הקהילתית שלך?

"רוב העבודה אינה הלכתית, וגם כשהיא הלכתית מדובר בשאלות לא קונבנציונליות , למשל שאלות של זוג שאחד מהם הוא דתי והשני לא. צריך להבין שיש פה שני אלמנטים חשובים הדרכה הלכתית, אבל גם שלום בית. צריך להבין את המגבלות הקיימות בבית כזה, לפעמים אלו שאלות עם רגישות למעמד האישה, אישה שרוצה לעמוד ליד הבן שלה בבית כנסת כשהוא קורא בתורה. הורים שרוצים שהבת שלהם תשיר בסעודה שלישית בשבת בר מצוה של הבן"

-מצאת את הנוסחה?

"הרבה מההצלחה הרבנית היא היכולת לראות את הטוב בכל אחד ובכל מצב, ולאהוב ולהאמין בעם ישראל ופחות לראות או להתייחס למקומות שמחלישים אותך. אפשר לדעת שחצי הכוס הריקה קיימת, אבל פחות לתת לזה מקום. ואני חייב להוסיף שקיבלתי הרבה עזרה מהרב דוד סתיו הרב אלישיב קנוהל והרב צחי להמן.הרבה מהתהליך שעשיתי עם הקהילה קשור לליווי שלהם קיבלתי מהם הרבה מאוד"