תרמו לצהר

גם אתה תשתנה

ימי התשובה כביכול כבר מאחורינו, אולם חג הסוכות מזמן לנו אפשרות להמשיך את ההתחדשות צעד נוסף. השער להחלטות טובות לעולם איננו ננעל. הזדמנות נוספת לשינוי, הגשמה וגם זוגיות בשנה הקרובה

 פעמים רבות במהלך החיים אנו עשויים למצוא עצמנו חווים רגעים של השתוקקות אמיתית לעשות תהליך משמעותי כלשהו באורח חיינו: לשפר את מערכת היחסים שלנו עם חבר, בן משפחה או קולגה לעבודה, לתקן מידה רעה, לנצל טוב יותר את הזמן, להתחיל בדיאטה או להבדיל – להתקרב עוד יותר לקב"ה.

פעמים רבות מדי, אנו מוצאים את עצמנו זמן קצר אחר כך אצים רצים בשטף החיים, בלי ששינינו דבר במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב בלי שאנו בכלל זוכרים שקיבלנו על עצמנו להשתנות. וחוזר חלילה…

התשובה, במובנה העמוק, רחבה ומשמעותית הרבה יותר מאשר צדדים חיצוניים של התחזקות בקיום תורה ומצוות , או תיקון הבא למלא חלל אחרי נפילה בחטא.

חזרה בתשובה מבטאת היכולת הבסיסית שלנו כבני אדם לנוע בתנועה נפשית ומעשית של התקדמות. מן קול פנימי שקורא לנו דרך קבע לא להישאר במקום, אלא לשאוף הלאה. תהליך התשובה, למעשה,  הוא תהליך קבוע שאינו מסתיים כל עוד אדם חי ומודע לעצמו. אין זה משנה אם אתה צעיר או זקן, חולה או בריא, אפילו לא אם אתה צדיק או רשע – תמיד ניתן לחזור בתשובה, לנוע קדימה.

מדוע, אם כן, כל כך קשה להתמיד בתהליך של תשובה? איך זה שמצד אחד אנחנו כל רוצים להשתלם,  אבל מוצאים את עצמנו שוב ושוב באותו מקום חסר?

לעיתים, המטרות שאנו מציבים לעצמנו נתפסות בעיננו כרחוקות מדי וגבוהות מדי, עד כדי כך שכל נסיון להתקדם לקראתן נתקל במחשבה המבטלת את חשיבות המעשה הקטן ביחס למטרה הגדולה. אנחנו כבר רוצים להיות שם, בסוף הדרך, בהשגת היעד, בהגשמת החלום, ושוכחים שהדרך לשם חייבת לעבור דרך צעד אחד קטן, ועוד אחד, ועוד אחד. כדי שנוכל להשיג מטרות משמעותיות ויציבות, כדאי לזכור שאין קיצורי דרך. לכן חשוב כל כך שבזמן שאנו מציבים לעצמנו יעד כלשהו – נפרוט מראש לפרוטות ולשלבים את הדרך  עד להשגת המטרה, כדי לתת משמעות לכל צעד וצעד, קטן ככל שיהיה. הסוד, אם כן, הוא ביכולת לנוע כל הזמן בין החלום לבין הדרך אליו, בין החזון למעשה הקטן שנעשה עכשיו. כך לא נישאר עם תקוות ללא התקדמות מעשית, ומצד שני לא נאבד את הטעם בכל שלב בדרך.

אך גם כאשר ננהג כך, אנו עלולים להיתקע אם לא ניקח בחשבון שהדרך עלולה להיות כרוכה גם בקשיים ואפילו נסיגות. באופן טבעי, כאשר אנו מזהים מעשה שנתפס בעינינו כהתרחקות מהמטרה – אנו נוטים להתייאש, להרים ידיים. כאשר צופים מראש את האפשרות שלא תמיד נצליח בכל שלב ושלב, כאשר ניקח מראש בחשבון שייתכן ונפסיד בקרב פה או קרב שם – גדל הסיכוי שננצח במערכה הגדולה.

במקומות רבים מופיע שבזמן תפילת נעילה טוב לו לאדם לקבל על עצמו מעשה אחד טוב להתמיד בו במהלך השנה. לאור הדברים שהבאנו, כדאי לבחור במעשה מדיד ובר השגה, שהתמדה קבועה בו תוביל אותנו להגשמת עוד חלום, לשוב בתשובה. בשכר זה נתפלל לקב"ה שנחתם כולנו בספרם של צדיקים גמורים לחיים טובים ולשלום.

עמיר דנה הוא מטפל אישי וזוגי; חבר בצוות הייעוץ של ישפה. ישפה: 02-6448422