תרמו לצהר

בשער בית הדין

דוב נכנס לבניין בו התגורר, עייף כמו כולם לאחר יום עבודה, ועייף במיוחד כשנזכר ברונן ששוכר ממנו דירה ומטריד אותו כבר חודשיים. דוב גר בכפר סבא והשכיר לרונן דירה בירושלים. מזה כמה שבועות רונן דורש ממנו לממן הדברת מזיקים בדירה השכורה, ובינתיים הוא מסרב לשלם שכר דירה. דוב טען שזו אחריותו של השוכר, ולאחר כמה שיחות טלפון נזעמות הם הפסיקו לדבר אחד עם השני.

כשהתקרב דוב לתיבות הדואר ראה מעטפה עליה כתוב: "גזית – ארגון בתי הדין לממונות". בתוכה היה זימון לבית הדין לממונות של "ארגון גזית" בכפר סבא. "עכשיו הוא עבר כל גבול!" הוא מלמל לעצמו, "מחר אני אתבע בו בבית המשפט לתביעות קטנות, ואז נראה מה הוא יעשה!". במעלה המדרגות פגש דוב את ערן, עורך דין במקצועו, שגר ממש מולו, וסיפר לו בהתרגשות על המכתב שקיבל.

להפתעתו, ערן הציע לו לבדוק ברצינות את האפשרות להגיע לבית הדין "זה מהיר וזול. בכל מקרה תבדוק קצת באינטרנט". כשהגיע הביתה סוף סוף, התיישב דוב ליד המחשב, חיפש, מצא והתחיל לקרוא. בין השאר הוא קרא כי בבתי הדין לממונות נבחנים סכסוכים משפטיים לאורו של המשפט העברי, הוא משפט התורה. על פי ההלכה ישנה חובה לפנות לבית משפט במקרה של סכסוך ממוני בין שני יהודים, ובאופן מפתיע ישנם גם שופטים שמפנים בעלי דין דתיים לבתי דין.

את בתי הדין ניתן לחלק לשני סוגים: בתי דין רבניים – בתי הדין העוסקים בעיקר בסוגיות של מעמד אישי (נישואין, גירושין וכדומה). בית דין לממונות – בתי דין שפועלים במסגרת המועצות הדתיות או שהוקמו על ידי גופים פרטיים, בהם יושבים גם דיינים בהתנדבות או בשכר סמלי, והדיונים בהם מתקיימים בשעות אחה"צ והערב.

ארגון גזית הוא ארגון פרטי המאגד 13 בתי דין בכל רחבי הארץ. ארגון זה הוא חלק מ"פורום בתי הדין לממונות" (www.fbdin.org.il) שכולל גם את מכון משפטי ארץ, עפרה, בית הדין משפט והלכה בישראל שע"י ארץ חמדה, ואת עמותת הליכות עם ישראל בראשות הרב ד"ר רצון ערוסי, מחלוצי הפועלים למען משפט התורה במדינת ישראל.

חברי הפורום קיבלו על עצמם שטר בוררות אחיד המגדיר את סמכויות בית הדין, הם פועלים על פי סדרי דין ברורים, ומתחייבים לפסק דין מנומק בכל תיק. פנייה לבית דין מטופלת בתוך מספר חודשים קצר וחוסכת עלויות באופן משמעותי.

כשסיים דוב לקרוא, הוא החליט "לתת להם צ'אנס" ולהגיע לבית הדין.

שאלות ניתן לשלוח למכון משפטי ארץ דרך אתר דין תורה – www.dintora.org. המדור מתפרסם בשיתוף מכון משפטי ארץ, עפרה.

הרב עדו רכניץ הוא מנכ"ל "גזית" – איגוד בתי הדין לממונות, ורכז המחקר במכון משפטי ארץ שבעפרה