תרמו לצהר

חודש תמוז

מאת הרב חגי גרוס

חודש תמוז הוא הרביעי במניין החודשים מניסן, ואכן במקרא הוא מכונה "החודש הרביעי". תמוז הוא העשירי למניין חודשי השנה לבריאת העולם – מראש השנה, בתשרי. התאריך היהודי המרכזי בחודש זה הוא צום י"ז בתמוז, שנקבע לדורות עקב חמישה אירועים קשים שאירעו לעם ישראל בתאריך זה: נשתברו הלוחות, בטל קורבן התמיד בבית המקדש הראשון, הובקעה העיר בחורבן בית שני, אפוסטמוס הרשע שרף את התורה והועמד צלם בהיכל.

שם החודש: תמוז– הוא השם שעלה עם גולי בבל, ותרגומו הקדום ע"ש פולחן ידוע לדורות ההם כתוב: "והנה שם הנשים יושבות מבכות את התמוז" (יחזקאל ח').

מזל החודש: סרטן– על שם מערכת כוכבים דמויי סרטן הנראית בשמים בחודש זה. טעם נוסף למזלו של חודש תמוז – משום שבחודש זה מתרבים סרטני המים בשל החום. בלוח החקלאי שנמצא בחפירות גזר נקרא החודש "ירח זמור". בספר הזוהר כתוב כי "ימי תמוז וכן אב שלאחריו הם ימי סכנה ואשרי האיש הזוכה להינצל הימנה".

מה קרה בחודש תמוז?

ה' תמוז תשל"ו (3.7.1976 ) – מבצע יהונתן (אנטבה), כוח מוטס של צה"ל נחת באנטבה שבאוגנדה  ושחרר את חטופי מטוס אייר פרנס מידי שוביהם, מחבלים מהחזית העממית לשחרור פלסטין. מפקד סיירת מטכ"ל, סא"ל יוני נתניהו, נהרג.

ז' תמוז תשכ"ה (7.7.1965 ) – נפטר משה שרת ראש ממשלה ושר חוץ לשעבר בממשלת ישראל.

ז' תמוז תשס"ד (26.7.2004 ) – נפטרה נעמי שמר, כלת פרס ישראל, משוררת, פזמונאית מלחינה ומבצעת.

י"ז בתמוז – יום צום בו מתחילים שלושת השבועות של ימי האבלות הנקראים "בין המצרים"אשר מסתיימים בתשעה באב. זהו אחד משלושת הצומות שקבעו חכמינו לזכר חורבן שני בתי המקדש.

כ' תמוז תרס"ד (3.7.1904) – נפטר בנימין זאב הרצל, מדינאי, סופר, חוזה מדינת ישראל ומייסד ההסתדרות הציונית העולמית. כ' תמוז תש"י ( 6.7.1950 ) – התקבל בכנסת "חוק השבות", הקובע כי כל יהודי זכאי לעלות לישראל ולקבל את אזרחות המדינה.

כ"א תמוז תרצ"ד ( 4.7.1934 ) – נפטר חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי.

כ"א תמוז תשי"א ( 25.7.1951 ) – הוקמה היאחזות הנח"ל הראשונה, נחלאים א', מול עזה, לימים קיבוץ נחל עוז.

כ"ה תמוז תרצ"ט ( 12.7.1939) – כחלק מתכנית "חומה ומגדל" נוסדת "נגבה", שהייתה הנקודה הדרומית ביותר בארץ.

כ"ט תמוז תתס"ה ( 1105 ) – נפטר רבי שלמה יצחקי (רש"י) , גדול מפרשי המקרא והתלמוד