תרמו לצהר

חודש שבט

מאת הרב חגי גרוס

חודש שבט הינו ה-11 למניין החודשים במקרא המתחיל בניסן והחמישי למניין שאנו מונים מתשרי. השם שבט, כמו שאר שמות החודשים בלוח העברי אינו שם עברי, אלא שעלה עם עולי בבל בתקופת שיבת ציון (תחילת ימי בית שני). במשך הזמן התקבעו שמות החודשים "וגויירו".החודש מוזכר בשמו בתנ"ך בספר זכריה: "ביום עשרים וארבעה לחודש עשתי עשר הוא חדש שבט…היה דבר ה' אל זכריה… הנביא לאמר " (זכריה א' 7). פירוש השם שבט: מקור השם הוא בשפה האשורית אולם משמעותו לא ברורה. בעברית, המילה שבט פרושה ענף, מטה. בחודש זה מתעוררים העצים לחיים חדשים מתרדמת החורף וענפיהם מתכסים בעלים חדשים. על פי מסורת חז"ל, בחודש זה הביאה היונה ענף עץ זית כסימן שקלו המים מעל פני האדמה: "ותבוא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה" (בראשית ח' 11).מזל החודש: דלי – מאחר ובחודש זה מרובים הגשמים המזילים מים על הארץ נבחר הדלי כמזלו של החודש על פי הפסוק : "יזל מים מדליו" (במדבר כד' 7). ראש השנה לאילנות: בחודש שבט חל אחד מארבעה ראשי שנים המוזכרים במשנה במסכת ראש השנה :"ארבעה ראשי שנים הם באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, בית הילל אומרים בחמישה עשר בו…" (מסכת ראש השנה פרק א' משנה א). תאריכון עברי:

א' שבט– התחיל משה את נאום הסיום ואת ביאור התורה לפני כל בני ישראל: "ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חדש באחד לחדש דבר משה אל בני ישראל …הואיל משה באר את התורה הזו". (דברים א' 4-5). 

ה' שבט תש"ח– ל"ה מאנשי ההגנה יצאו לעזרת גוש עציון הנצור ונתגלו בדרך על ידי רועה ערבי. הלוחמים חסו על חייו והוא בתמורה הזעיק את אנשי הכפר צוריף. הלוחמים ניהלו קרב גבורה עד שאחרון הלוחמים נהרג.

 י' בשבט תרמ"ב– נוסדה התנועה הציונית ביל"ו (בית יעקב נלכו ונלכה). התנועה נוסדה ברוסיה וחבריה דגלו בעליה לארץ, בהתיישבות ובהחייאת השפה העברית. 

ט"ו בשבט תרע"ח– הונחה אבן היסוד לאוניברסיטה העברית בירושלים, האוניברסיטה העברית הראשונה בארץ ישראל. 

ט"ו בשבט תש"ט– נוסדה הכנסת – בית הנבחרים והמחוקקים של מדינת ישראל.

 כ"ה שבט תש"ב– נתפס ונרצח על ידי הבריטים מנהיג הלח"י אברהם שטרן אשר כונה "יאיר".

 כ"ה שבט תש"ט– נחתם הסכם שביתת הנשק הראשון בין מדינת ישראל הצעירה ובין אחת ממדינות ערב, מצרים, באי רודוס. הסכם זה סיים למעשה רשמית את מלחמת העצמאות. 

כ"ט שבט תשס"ג– אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון ושאר חברי צוות הקולומביה מצאו את מותם בהתרסקות מעבורת החלל עם כניסתה לכדור הארץ.