תרמו לצהר

החופש הגדול: מהישרדות להזדמנות

מאת מורי קלייטמן

משנה: החופש מגיע ואיתו העצבים. האם אפשר בכלל לצאת בשלום מסיר הלחץ ששמו החופש הגדול. מוריה קליטמן אשת חינוך ומטפלת משפחתית מביאה לכם כמה רעיונות שיעזרו לכם לתכנן את החופש ולעבור אותו לא רק בשלום אלא אפילו בכיף.

 

החופש הגדול בפתח והתכונה רבה. בתור הורים החופש נדחק לעומס התמידי בחיינו, זה שמתנהל בין  ה"דחוף" וה"חשוב". חוץ מה"לא חשוב" וה"לא דחוף" יש גם את ה"בא לי" שמגיח מדי פעם.  חבר נוסף הוא ה"די חשוב" שכל הזמן מתאמץ לקדם את הרייטינג של עצמו במרוץ החיים. מדי פעם מצליח גם ה"צריך גם לדאוג לזה" להביא את עצמו לידי ביטוי. בד"כ זה רק לרגע קטן, ואז הוא פשוט נעלם. איך מכניסים בין כל אלה גם את ה"חופש"?

העולם שלנו מקיים יחס אמביוולנטי לתרבות הפנאי ולזמן חופשי. אנחנו כמהים וחרדים מפניו בעת ובעונה אחת. במציאות של עומס אינסופי, כשכבר מתפנה לה שעה של נחת, הרי שמתנקזות אליה כל הפנטזיות וכל מה ש"צריך להספיק" במסגרת החופש. כך בן רגע הופכת שעה של פנאי לשעה עמוסה מאוד בענייני חופש…

כשהילדים גדלים וכבר לא דורשים "סידור שמרטפות", העומס בחיינו מעביר אותם אוטומטית לרשימת העניינים שהם תחת הכותרת "יסתדרו בעצמם" או "יסתדרו מעצמם".

האמנם? האם אתם מצליחים לדמיין עשר שבועות של זמן פנוי לגמרי, ללא הכוונה ותיחום? החופש יכול לעבור בבהייה בלתי פוסקת בטלוויזיה או המחשב, במפגשי חברים בפייסבוק או בשיטוט קניונים, אולם יש גם אפשרות אחרת. החופש יכול להפוך להזדמנות בלתי רגילה לילדינו בכדי ללמוד דברים חדשים על עצמם וסביבתם. זמן שבו הם מביאים לידי ביטוי כוחות שקיימים בהם ושביומיום לא באים לידי ביטוי. כל זה אפשרי אם רק נעצור לרגע, נחשוב ונתכנן: איך הופכים את החופש למנוף של צמיחה?

הורים שבאמת רוצים לקחת את המשימה הזאת על עצמם, חייבים להקדיש לה זמן. במסגרת התכנון ראוי לזמן שיחה משפחתית רשמית. את המפגש יש לנהל בהקשבה, בהעלאת שאלות ולא רק בנתינת עצות. על השולחן אפשר להניח "לוח חופש" ריק עבור כל אחד מהמשתתפים ואז לחשוב: איך ממלאים את הלוח? החופש שובר שגרה, אולם הוא עצמו הופך מהר מאוד לשגרה. לכן חשוב מאוד לתכנן ולדעת על מה אנו לא מוכנים לוותר, מה חשוב יותר ומה פחות, איך החופש משתלב עם המטלות הביתיות ועוד.

תחילת הדרך היא בקביעתם של כללים ברורים ומוגדרים כמו שעות חזרה, תקשורת עם ההורים בזמן שמבלים בחוץ, עמידה מחויבויות בבית. השיחה הזאת היא הזדמנות ראויה לחזור על הסכנות שהחיים ורשת האינטרנט מזמנים בחובם. הכללים חייבים להיות לא רק מוסכמים אלא גם ברורים. עמימות מובילה כמעט תמיד לפערים ולמתחים מיותרים. אם מתברר במהלך החופש שהכללים אינם ישימים, אפשר לשוב ו"לעדכן" אותם יחד. הגבולות הברורים הם הערובה לביטחון הבסיסי של הילד מכאן, ולמניעת חיכוכים בטווח הארוך מאידך.

תכנון מקדים נדרש גם לפני היציאה לנופש משפחתי. תיאום ציפיות מונע הרבה אי נעימויות וחיכוכים מיותרים. תיאום ציפיות שכזה יתקיים כשכל אחד מבני המשפחה יערוך גם רשימה של דברים "שתמיד אני רוצה לעשות ולא מספיק". החופש הוא הזדמנות מעולה לבחון האם ניתן לעשות חלק מהדברים הללו. עבודות שונות בבית, התנדבות ועיסוק מורחב בתחביבים, הם רק חלק מהדרכים שבהם ניתן למלא את הזמן.

החופש הוא הזדמנות מצוינת גם לחידוש קשרים עם חברים ומשפחה שגרים רחוק. אפשר להתארגן בקבוצות חברים קטנות ולייחד מראש ימים מסוימים בלוח החופש לפעילות משותפת, כשאותה יארגן כל חבר על פי תורו. השלמת פערים בתחום הלימודי או סידור דברים שבמשך השנה לא מגיעים אליהם (מחסן, אלבום התמונות ועוד), גם הם אפשרות למילוי הזמן. אולם חשוב מכל הוא להתחיל לתכנן. מי שימשיך לחכות, עוד עלול לגלות שגם החופש חמק עבר…

חופש פורה משמעותי ונעים!

 

מוריה קלייטמן היא מאמנת אישית ומנהלת "מרכז כיוונים" לצמיחה והעצמה אישית ומשפחתית. את המאמר המלא ניתן לקרוא באתר www.kivunimoria.co.il