תרמו לצהר

עוד תראה

מאת צהר

בפעם הקודמת עסקנו בחשיבות לימוד התורה לאחר שנות הישיבה התיכונית והתיכון. בהנחה שמבינים את חשיבות לימוד התורה ומחליטים לחפש ברצינות מקום מתאים לשנה הבאה, עולים על האוטובוס, נוסעים ל'שבוע ישיבה', יורדים מהאוטובוס, ונכנסים לבית המדרש. ומייד מתעוררות שאלות רבות – כיצד יודעים מה לבדוק במסגרות ההמשך? מה שואלים? במה צריך להתעניין? איך מוצאים מקום שמתאים לאישיות שלי? מה המקום בו אוכל להגשים את החלומות ואת  השאיפות שלי? ועוד שאלות רבות.

 בטרם נציע מספר דברים אותם ראוי לבדוק בשבוע הישיבה, יש להדגיש כי כל המכינות וכל הישיבות הם טובות ומצוינות, בהנחה שהיא מותאמת לקהל היעד שלה. החכמה הגדולה שלך היא לדעת איזו מכינה ואיזו ישיבה מתאימה לך.

א.      החבר'ה – אחד הדברים המשמעותיים ביותר אותם יש  לבדוק הוא את תלמידי הישיבה והמכינה. כדאי מאוד לדבר ולשוחח עם התלמידים, ובעיקר עם תלמידי שנה א' . בין השאר כדאי לך לשאול אותם את השאלות שהכי מטרידות אותך. – תפוס את אחד מהתלמידים המוצאים חן בעינייך ותשאל אותו מה גרם לו להחליט להיות בישיבה. תשאל אותו האם הוא שמח. האם הוא מרגיש שהוא משתנה, האם השינוי לא מפחיד, איך לימודי הגמרא,  מה סדר היום? איך אפשר להיפטר מההרגלים הישנים? ועוד שאלות אחרות. רק כך תוכל   לקבל תשובות אמיתיות וכנות ממי שהוא גדול ממך רק בשנה והוא עבר את מה שאתה עומד לעבור בשנה הבאה.

חוץ מהשאלות אותן עליך לשאול אני ממליץ לך להשקיף ולהתבונן על תלמידי הישיבה. האם  הם נראים לך שמחים? האם הם  נראים לך רציניים? בהקשר לזה יש לעמוד על נקודה משמעותית מאוד. כדאי לך  לחשוב ולבדוק איך אתה רוצה להיראות בעתיד, ולא לבדוק האם בחורי הישיבה מתאימים למצבך היום. יכול להיות שתגיע למקום בו תרגיש כיף ושמחה, אבל אל תשכח לוודא ולברר איך אתה רוצה להרגיש, לא עכשיו, אלא עוד שנה.

ב.      הרבנים – דבר נוסף אותו יש לבדוק בישיבה ובמכינה, הוא את הרבנים. האם הרבנים הם מגידי שיעור בלבד  או האם הם משקיעים בקשר האישי. האם וכיצד הרבנים מלווים אותם בתהליכים אותם הם עוברים. מה הרמה של שיעורי התורה? האם יש בישיבה שיעורים שבונים גם בניין של אמונה? האם השיעורים מדברים אליך, נוגעים ללבך? האם  בכוחם לעצב ולפתח אותך? מומלץ לך להיכנס לשיעורים, לדבר עם רבנים ולראות האם אלו האנשים שתירצה שילוו אותך בשנים ובזמנים חשובים ומשמעותיים.

ג.       האווירה – נקודה משמעותית נוספת אותה יש לבדוק ובעיקר להרגיש היא האווירה . יש מי שמתאים לו מקום יותר כבד ורציני ויש מי שיתפתח טוב יותר במקום קליל ואוורירי, ולכן חשוב מאוד לקלוט את האווירה, רצינית?כבדה? משוחררת? וכו'. על מנת לקלוט היטב את אווירת המקום כדאי מאוד לשהות בישיבה או במכינה גם בימות החול וגם בשבת. מומלץ לא להשקיף מהצד על הנעשה בבית המדרש, אלא להחליט שלמספר ימים אתה הופך להיות חלק מבית המדרש. לא יושב בקצה בנפרד, לא מתבדל בחדר האוכל, בפנימיה ובבית המדרש, אלא אתה משתלב בתוך האווירה. נכנס לשיעורים, לומד ומדבר עם התלמידים ומנסה להיות חלק מהאווירה הכללית.

ד.      סדר היום – יש מי שמתאים לו מקום עם לו"ז צפוף ותובעני, מקום בו לומדים ללא הרף וכך בונים את העולם הרוחני. יש מי שמתאים לו מקום בו סדר היום יותר חופשי, מקום בו האווירה המאווררת תתרום לבניין אישיותך. אני שוב חוזר על כך שכדאי לך לזכור שאתה מחפש מקום בו סדר היום יתאים למי שתרצה להיות בעתיד ולא למצבך העכשווי.

ה.      חן המקום – גם לאחר שבדקת את החבר'ה ואת הרבנים, גם לאחר שראית את סדר היום וטעמת מהאווירה ומהשיעורים יש גם לתת ללב לדבר. איך אתה מרגיש בישיבה או במכינה. אתה מרגיש טוב? אתה שמח? אתה מרגיש מחובר למקום ולאנשים? (עד כמה שאפשר להרגיש מחובר אחרי יומיים וחצי של שהייה במקום)? המקום מוצא חן בעינייך?

ו.        תפילה   – וכמובן שאחרי כל ההשתדלויות והבדיקות חובה לבנות על הסייעתא דשמייא. צריך להתפלל לקב"ה שיאיר את עיניינו ויצליח את דרכינו במציאת מקום טוב ומתאים לשנה הבאה.

ז.       ומה עושים עם הנתונים? אחרי שבדקת את כל הדברים תחזור למחנך שלך ותשתף אותו בכל הנתונים. אם המקום היה רציני מדי עבורך, תבדוק מקום יותר קליל. אם הרגשת שהמקום גדול מדי, תחפש מקום יותר קטן ומשפחתי. כך על ידי נסיונות לא רבים אני משוכנע שבסופו של תהליך תצליח למצוא מקום מתאים בו תלמד בשנה הבאה ובו תצליח לעצב לך יופי של חיים.

אז שיהיה לך בהצלחה רבה בכל הבדיקות ובכל הנסיעות. ואל תדאג בסופו של דבר, כנראה שגם אתה תצליח למצוא את המקום הנכון.