תרמו לצהר

לך ללמוד תורה

מאת הרב אלי שיינפלד

שמיניסט יקר! אני פונה אליך עם המלצה חמה ומשמעותית הקשורה בהתלבטות שלך מה לעשות בשנה הבאה. עצתי לך היא פשוטה וברורה:  לך ללמוד תורה!

זה לא משנה אם תלמד בישיבה או במכינה. אם תלמד שנתיים ויותר או שתסתפק בשנה, העיקר שתלך ללמוד תורה. תלמד בדרום, תלמד בצפון, תלמד בישיבה גדולה או במכינה משפחתית וחמה, זה בכלל לא משנה. העיקר לחפש ולמצוא מקום טוב ומתאים לאישיותך שבו תצליח ללמוד תורה בשנה הבאה.

עם סיום הלימודים בתיכון, ניתנת לך הזדמנות משמעותית לשבת וללמוד תורה, בטרם תפנה לחיי המעשה בצבא ובעבודה.  זוהי הזדמנות להכיר תורה, לפגוש תלמידי חכמים, ללמוד עם חברים ולברר את משמעותם של החיים.

אני בטוח שכבר למדת תורה בימי חייך ושהשתדלת, במידה זו או אחרת, לברר את משמעות חייך, אולם עדיין, למרות הלימוד שכבר חווית, הבירורים והשאלות ששאלת, לא דומה לימוד התורה שכבר זכית לו ללימוד תורה במכינה או בישיבה.

אין בכוונתי לזלזל, חס וחלילה, בלימודי הקודש בישיבה התיכונית. אני עצמי מבלה את רוב שעות השבוע בישיבה תיכונית יחד עם תלמידיי השמיניסטים, שגם הם משתדלים ללמוד ולהתקדם ולהתפתח מבחינה רוחנית. ליבי מלא בהערכה רבה כלפי חשיבות שנות הישיבה התיכונית, ובכל זאת – אינו דומה לימוד במסגרת כופה ומחייבת ללימוד שנעשה מתוך בחירה אישית. אינו דומה לימוד שמשלב קודש וחול, בחינות ובגרויות, ללימוד באווירה המאפשרת מקום לנפש ומתוך כך התקדמות והתפתחות.

אינו דומה לימוד בחברת תלמידי תיכון שכורח המציאות חיבר אותם לכיתה אחת, ללימוד עם קבוצה איכותית שרצתה ובחרה ללמוד ולהשקיע בעולם הרוחני.

יש מי שחושב שההחלטה מה לעשות בסוף השמינית תשפיע רק על השנה שתבוא לאחר מכן. מחשבה זו יסודה בטעות גדולה. מדובר בהחלטה שעשויה להשפיע על כל המשך חייו של האדם, על איך יראה ביתו העתידי, איזה עולם רוחני הוא יבנה,  איזה יהודי הוא יהיה ומה תהיה משמעות חייו.

אני יכול להעיד על הרבה מאוד תלמידים שפגשתי במהלך השנים שחששו ללכת למסגרות המשך של לימוד תורה, כל אחד וסיבותיו הוא (הפחד להשתנות, המחשבה כי מדובר ב"בזבוז" של שנה, מחשבות של חוסר התאמה, לחץ חברתי,ועוד), כשבסופו של דבר לאחר שבדקו, ניסו ובכל זאת החליטו ללכת למכינה או לישיבה, לא רק שהם לא הצטערו על כך, אלא הם ממש נהנו. הם נהנו מהתורה ומההרגשה כי היא בונה אותם ומעצבת את חייהם לאורך ימים ושנים. למפרע, הם העידו כי אותם שנים בהם הם היו במכינה או בישיבה, שינו את חייהם בצורה בלתי רגילה ולכן גם  היו  השנים היפות ביותר.

זה הזמן להתייעץ עם הרבנים שלך. תשאל גם את החברים. תשמע את עצות הורייך ותברר אצל קרובים. תשאל אותם מה הכי מתאים לך ואל תבטל את דעתם. אולם את הבירור תעשה מתוך החלטה עקרונית לפיה בשנה הבאה אתה לומד תורה!

כדאי מאוד לנצל את החודשים הקרובים לחיפוש רציני אחר מקום מתאים. דחיית החיפושים לרגע האחרון, תגרום לך לקחת החלטות מתוך לחץ בתקופה של בגרויות ומבחנים. לכן כדאי כעת, לכל הפחות, לחפש. והעיקר לא לפסול את האפשרות להיות בשנה הבאה במקום בו לומדים תורה.

כיצד לבדוק את המכינות ואת הישיבות? כיצד ניתן לדעת איזה מקום הכי מתאים עבורך ?על מה יש לתת את הדגש בזמן הבדיקה? על כך ועוד בעזרת ה' בפעם הבאה.

 

הרב אלי שיינפלד הוא ר"מ בישיבה התיכונית במעלה אדומים