תרמו לצהר

עת לחשות ועת לדבר

מאת צהר

הזוכה לפרשת האזינו היא שירה יסכה מי-ם.

תזכורת לגבי שבועיים שעברו…

רבי ינאי התייחס לאתגר שבהשגת החכמה ומשל משל, על אבן טובה התלויה באוויר. הטיפש נרתע מהגובה הרב של האבן, אך החכם מתגבר על הקושי בעזרת סולם או מקל. רובכם הסברתם שהסולם הוא משל להתקדמות איטית במשימה שלב אחר שלב. בת-שבע מב"ב ויעל מנתניה רואות במקל גישה הפוכה המדלגת על שלבים "לפעמים זה מצליח אך לפעמים יש נפילה". לאחת מכן, זה הזכיר כיצד היא שואבת אבק בבית: יחד אם אחותה סולם הן שואבות עם המקל את האבק. הסיפורים שסיפרתם על משימות קשות בהן נתקלתם היו רציניים אך גם משעשעים. יעל מנתניה סיפרה שכשהתחילה ללמוד למבחן, חשבה שאינה יודעת את החומר ותקבל אפס אך "בסוף ישבתי כל יום ולמדתי מה שיכולתי ולאט לאט התחלתי להבין, גם התפללתי להקב"ה שיעזור ובסוף הצלחתי". אודליה מבת-ים סיפרה על המורה לאנגלית שקבע שבשיעור ידברו רק אנגלית "אז התגברנו והתרגלנו". לגלעד מבת-ים זה הזכיר משחק מחשב עם שלבים "לא האמנתי שאצליח לעבור אבל ה' עזר לי והצלחתי לעבור את כל השלבים". חג שמח!

 

והשבוע…

נוהגים לקרוא בשבת חול המועד סוכות את מגילת קהלת המיוחסת באגדה לשלמה המלך. כל כך הרבה חכמה יש במגילה זו, שגם לאחר שחושבים הרבה על משמעותה, רבים הוויכוחים על פירושה. הנה דוגמא לחכמתה של המגילה:   

 

עֵת לִבְכּוֹת             וְעֵת לִשְׂחוֹק..

עֵת לִקְרוֹעַ             וְעֵת לִתְפּוֹר

עֵת לַחֲשׁוֹת            וְעֵת לְדַבֵּר

עֵת לֶאֱהֹב              וְעֵת לִשְׂנֹא

 

המדרש מספר על הקיסר הרומי אדריאנוס שהיו לו שני שרים, אחד שאהב את הדיבור והשני את השתיקה.

 

אמר אדריאנוס לדברן: מהן מעלות הדיבור?

השיב הדברן: ללא הדיבור כיצד

נחמיא לכלות? נספיד מתים? נשיט ספינות? נקנה ונמכור?

אמר הקיסר לשתקן: ומהן מעלות השתיקה?

התחיל השתקן לענות…

 

חידה

למדרש סיום מפתיע.

נסו לנחש או להמציא סיום משלכם.

 

דעה

האם קרה לכם שהצטערתם או הייתם גאים

ששתקתם? שדיברתם?

 

דעה

האם תוכלו להוסיף עוד פסוק משלכם:

עת ל_     ועת ל_