תרמו לצהר

גידול שיער

מאת אסף וגלעד

אסף- מורה של גלעד- ירושלים- תופעה חסרת מטרה ותכלית

אני מסתייג נחרצות מגידול שיער של בחורים, אולי מפני שאני מגדיר את עצמי שמרן ואולי מפני שזה פשוט לא מתקבל על הדעת. בעייני, גידול שיער לבנים נראה כדבר נשי לחלוטין. זו מרדנות שהתחילה בארצות הברית בשנות ה-60 וחלחלה והגיעה ארצה בשנות ה-80, ולצערנו עם הזמן אף התגלגלה לציבור הדתי בשנות ה-2000.

אין ספק כי מדובר ברעה חולה ויש למגר את התופעה הזאת בכל מחיר. בפרט שאנו כציבור אמוני ודתי, שהמרדנות מתקבלת כידוע כערך שלילי מאוד במקורותינו. אין לפרש זאת שאין מקום לחדש דברים, אבל מרד לשם מרד בלבד הוא תופעה חסרת מטרה ותכלית. לכן לדעתי יש לברר מדוע אותו בחור החליט לגדל שיער, האם הוא חש צורך עמוק לגדל שיער שאז אין בכך כל רע, או שמא גידול השיער מהווה אקט מרדני, למשוך תשומת לב או בהופעה חיצונית, שאין בהם שום דבר חיובי. זה כל כך לא שייך שבחור יגדל שיער, ובייחוד שמדובר בבחור דתי שלומד בישיבה תיכונית, בישיבה הסדר או במכינה. אנחנו חייבים לשאול את עצמנו את השאלות החשובות, מה עלול העתיד לטמון בחובו בנוגע לגידול שיער? האם התופעה חלילה תתפוס תאוצה?

 

גלעד שמע בן 18- תלמיד של אסף- אילת- מבט לפנימיות ולא לחיצוניות   

לא אמנע מלומר שגידול שיער עושה לבחורים טוב. יכול להיות שהמניע הוא רצון לטיפוח חיצוני, אולם לא צריכים להסתכל ולתפוס את הבחור שמגדל שיער על פי האופי החיצוני שלו. חדירה לפנימיות של הבחור תתרום רבות להבין ולנגוע בסיבה בגללה הוא בחר לגדל שיער, כמו שאומרים "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו". נכון הדבר שיש כאלה שמגדלים שיער בגלל חוסר תשומת לב- כדי שיקבלו תשומת לב ראויה, או סתם לעשות "פוזות", אולם לא מעטים הם אלה שעושים זאת בטענה לגיטימית שזה עושה להם טוב, או שזה פשוט נוח.

האם גידול שיער יכול להשפיע רוחנית על הבחור? מה כבר יכול להיות עם יגדל שיער לתקופה מסוימת, עד שבמילא יצטרך להוריד אותו?

לכן, לדעתי, אין בזה שום דבר שלילי או הוכחה להתחרשות תופעה של מרדנות. חברים רבים שלי מגדלים שיער ומנמקים את המעשה שלהם לעשות מאחורה "קוקו" שלפי טענתם משדר לסביבה תחוש דווקא של גבריות, שהם חפצים בו. אבל בעיקר זה דחף פנימי עמוק, ורבים מהבחורים מנצלים את הזמן כשהם צעירים לגדל שיער, לפני הצבא, הנישואים, ולפני שהשיער יעלם מהראש.