תרמו לצהר

רב קהילה

מאת אלדד זמיר

חזרנו ארצה!

כולם מתעניינים: "כיצד היית משווה את הרבנות בחו"ל לרבנות בארץ?" לכאורה, בצדק הם שואלים, שהרי הרב בארץ הוא מנהיגה הרוחני של קהילה, והרב בחו"ל, אף הוא מנהיגה הרוחני של קהילה. ולכן מקשים: "אתה שגדלת בבית של רב בארץ ושימשת כרב קהילה בתפוצות למשך קרוב לחמש שנים, מנה בכל זאת את דקויות ההבדלים שבין התפקידים."

בשומעי שאלה שכזאת, מייד אני מבין שהשואל מעולם לא חווה חיי קהילה קטנה ונידחת בגלות דוויה ומוזנחת.

להלן 26 דוגמאות (לא כולל השם הכולל) שהן בגימטרייה שם הוי"ה (אילולי כך, הייתי יכול להמשיך ולמנות עד אין סוף).

נפתח במעגל החיים:

גם בארץ רבנים רבים הם מוהלים –  אך כמה מהם זכו למאמץ העילאי לעשות ברית מילה לאותו שאביו (הגוי) מתנגד לכל העסק וגם את האם (היהודיה כמובן) צריך לשכנע?

גם בארץ רבנים רבים מלמדים נערים לקראת בר המצווה שלהם – אך כמה מהם גילו בשיעור הראשון עם הילד, שהוא בעצם לא יודע לקרא עברית? כשניסיתי לעמוד על רמת ידיעותיו היהודיות הכלליות, שאלתי: "מנה שלוש מהדמויות העיקריות שאתה זוכר או ששמעת שמככבות בספר התנ"ך". התשובה הצריכה מחשבה, אך לבסוף הגיעה: "1. D-G = אלוקים (טוב, לא התכוונתי לזה בשאלה, אך זה לא רע). ו-2….. ישו!" את השלישית הוא כבר לא זכר…!

גם בארץ רבנים רבים עורכים חופה וקידושין – אך לכמה מהם (ואפילו הם צעירים ביותר) יצא ב-5 השנים האחרונות לחתן רק אנשים מבוגרים מהם?? (מסתבר, לפחות בחו"ל שאני הייתי, שאיש לא מתחתן לפני גיל 35).

גם בארץ לרבנים רבים יוצא לבקר אנשים מבוגרים ו/או חולים על ערש דווי – אך כמה מאותם רבנים אוחזים במחשבה המפחידה, שהם שליחי מלאך המוות בכבודו ובעצמו?? יותר מדי פעמים, נקראתי או שבאתי מעצמי אל מיטת חוליו של מישהו וזמן קצר אחר-כך הוא החזיר נשמתו לבוראו, כאילו חיכה לאישורי בכדי לעבור לעולם האמת.

גם בארץ רבנים מעורבים בטהרה של מתים – אך כמה מהם התעמתו קלות עם מתנדבי החברה קדישא, כשאלה לא ששו לטהר אדם שהיה חשש סביר שהוא נפטר מאיידס (המגפה הנוגסת באפריקה בכל פה)?

גם בארץ רבנים רבים עורכים לוויות – אך לכמה מהם יצא לקבור מישהו במזל/בפוקס? יהודיה ערירית הובאה לבית העלמין כשבועיים לאחר מיתתה. הסיבה שהיא לא נקברה קודם לכן, היא פשוט משום שצוותה בצוואתה להעדיף את המשרפות על-פני הטמנה באדמה, אלא שבאופן מדהים המדורה והזרדים עולים 13,000R (שהם כ-10,000ש"ח) כאשר קבורה יהודית הרבה יותר זולה. וכך, בזכות עניותה, זכתה עוד יהודיה שיעלו סיכוייה לקום בתחיית המתים.

ונעבור למעגל השנה:

 

גם אצל הרבנים בארץ אלול הוא חודש הרחמים והסליחות – אך כמה רבנים זכו לטלפון של בקשת מחילה מנוצרייה, המתחננת שיכופר לבני דתה על כל הפשעים אשר עשו במשך הדורות כלפי העם היהודי?

גם רבנים בארץ עובדים קשה יותר בחודש תשרי – אך מי מהם יעיד שבמשך הימים הנוראים הוא: העביר את הדרשות, היה חזן ברוב התפילות, תקע בשופר, קרא בתורה וכדי שחס וחלילה לא יעבור על "ועיניתם את נפשותיכם" בעזרת מנוחה קלה בין גברא לגברא, הוא גם העלה את האנשים לתורה והתחנף אליהם ב"מי שבירך" כדי שיתרמו בעין יפה?

גם רבנים בארץ רוקדים בשמחת תורה, אך כמה מהם רקדו פעם בבית כנסת בו יש יותר ספרי תורה מרוקדים?!

גם רבנים בארץ חווים הורדת הילוך בחודש מר-חשוון – אך זה כלום לעומת עלבונם של קולגותיהם בתפוצות. בחו"ל המסורתי ככלל, אך התופעה הרבה יותר בולטת בקרב חברי הקהילות הקטנות בפרט, היהודים פשוט נעלמים מהזירה היהודית לזמן מה כדי להתאושש משעות התפילה הרבות שצברו במשך חגי תשרי. או אז נכנס רבם לדיכאון עמוק שהרי לתומו חשב שכשאמרו לו שהיו אלו הימים הנוראים הכי משמעותיים שחוו בחייהם, שזה גם יתורגם למצוות מעשיות – ולא היא, והתבדה הוא.

גם רבנים בארץ משתתפים במסיבות חנוכה בחודשים כסלו-טבת – אלא שבדרום אפריקה זהו בדיוק החופש הגדול ואם המסיבה לא נערכת בעיירת הנופש (שם רבוצים כל היהודים בתקופה חמה זו של השנה) פשוט חבל על הזמן.

גם רבנים בארץ עוזרים בארגון מסיבת פורים הקהילתית – אך כמה מהם מתחבטים בדילמה האם להזמין לחגיגות גם את חבריי הקהילה הרפורמית? מצד אחד רוב הילדים שלהם אינם יהודים על פי ההלכה, אך מצד שני, אם לא נמשוך אותם אלינו, ימשכו הם את ילדינו אליהם (וזו עוד אחת מאותן הדילמות שקשה מאד להיוועץ במורי הוראה אפילו הגדולים ביותר, משום שצריך להכיר את המציאות מכל היבטיה ולבטיה בשביל לפסוק).

גם רבנים בארץ חוגגים את חג הפסח – אך כמה מהם "זוכים" לגמור את ההגדה על כל שיריה וסימניה, 5 פעמים במשך שבוע אחד? שלושת הסדרים הראשונים הם לימודיים, כלומר הדרכה ורעיונות לקראת הסדר המשפחתי (הראשון למבוגרים, השני לגיל התיכון והשלישי ליסודי). הרביעי הוא הסדר הנחגג על ידי כולם בכל העולם, והחמישי, הוא… עונש הגלות.

גם רבנים בארץ חוגגים את יום העצמאות בחודש אייר (או לפחות הציוניים שבתוכם) – אלא שכמה מהם חתומים על ההזמנה למסיבה שבסופה ירקדו ריקודים מעורבים?

גם רבנים בארץ משתדלים ללמוד אל תוך הלילה בחג השבועות שבחודש סיוון – אך כמה מהם עושים זאת בגפם, כשברדיוס של מאות ק"מ לכל כיוון נמים היהודים את שנתם וספק גדול אם מאן דהו אמנם יתעורר בזמן לקבלת התורה שלמחרת?

גם רבנים בארץ צמים בי"ז בתמוז ובתשעה באב – אך כמה מהם שמחים כמוצא שלל רב עם מציאת הדעה ההלכתית (של שו"ע הרב כמדומני) שאפשר לקרא בתורה בצום, גם אם יש רק 6 מתענים?

להלן מספר הערות כלליות לסיום:

גם רבנים בארץ מבקרים בבתי כלא – אך כמה מהם הביאו סידור תפילה לרוצח מורשע?

גם רבנים בארץ יודעים שתפילות, אבות תיקנום – אך כמה מהם חווים "על מניינם," בכל יום, שאילולי אותם אבות, שמאז פטירתם, על צאצאיהם לומר קדיש, הרי שלא היה שום סיכוי שהיו מתאספים עשרה יהודים לאותו מקום ובאותה שעה.

גם רבנים בארץ עוסקים בשחיטה – אך לכמה מהם הוצע לקבל ולשחוט קודו בחינם? קודו זו בהמה מרשימה ממשפחת האנטילופות (מקרני זכר הקודו עושים התימנים את שופרם). למספר חברים בקהילה ישנן חוות ענקיות המיועדות לצייד. לאות הערכתו אותי, הציע אחד מהם לתרום קודו שלם לארוחת שבת קהילתית.

גם רבנים בארץ תומכים בארגוני גמ"ח וצדקה –  אך כמה מהם נשאלו על תמיכתם במסיבה אותה מארגן ארגון יהודי, אמנם למסכנים, אך לרגל חג המולד!?

גם רבנים בארץ משתמשים ב'סידור' בזמן התפילה – אך כמה מהם מקפידים לעשות זאת בקול ולרשרש עם הדפים… כדי שידעו השכנים לספסל, שהגיע הזמן להפוך את הדף?

גם רבנים בארץ עוסקים בדיינות בצורה זו או אחרת – אך לכמה באמת יוצא להתנסות בכל האספקטים של התחום: להיות דיין בעת כתיבת הגט בנוכחות הבעל; להיות שליח המסירה או עד בעת קבלת האישה; להמליץ/לדחות מישהו שמרגיש שהוא כבר בשל וראוי לעמוד בפני בית הדין לקראת גיורו (זאת לאחר שלמד איתי תקופה ארוכה)?

ובאותו עניין: גם רבנים בארץ עוסקים בגיור – אך כמה מהם שמעו בעת ראיון קבלה לקורס הגיור את המועמדת אומרת שהיא רוצה להתגייר כדי לשמח את בעלה והוריו, אלא שיש לה רק בעיה קטנטונת: "אני עדיין מאמינה ובוטחת  באותו בן-האדם הידוע!"

גם רבנים בארץ עוסקים בהלכה, אתיקה ורפואה – אך כמה מהם קיבלו טלפון מרופא נשים גוי, המבקש ש'ישודכו' לו נשים יהודיות, המוכנות לתרום ביציות לטובת יהודיות עקרות, שהגיעו מארצות הברית במיוחד לטיפוליי פוריות?

גם רבנים בארץ ממליצים על קניית מזוזות – אך כמה מהם נשאלו בעניין קניית טלית או מזוזה כשהשאלה הגיעה מגוי? (שאמנם התעניין בכנות אך ללא שום כוונות התגיירות.)

גם רבנים בארץ נותנים תעודות הכשר – אך כמה מהם לוקחים על כתפיהם: משחטה, מאפיה, מפעל למלח, לשוקולד ולמיץ תפוזים?

הרשימה עוד ארוכה היא ורבה, אך כבר הלאתי אתכם בפרטים די והותר. בכל מקרה, המסקנה הברורה והחד משמעית היא: רבנות בארץ ורבנות בחו"ל אלו שני מקצועות שונים לחלוטין.

 

השאלה האמיתית היא, האם יש צורך שיועתקו מודלים ושתתבצע סימביוזה בין רעיונות רבניים בחו"ל לאלו המיושמים בארץ?

אין ספק שהיה עוזר מאד לכוחם של הרבנים בחו"ל אם משכורתם הייתה משולמת על ידי גוף חיצוני ולא מידיי מתפלליהם שבתוך כך גם מתערבים בניהול חייה הרוחניים של הקהילה. מצד שני, הלוואי וגם בארץ ההסתכלות על הרב הייתה כעל מיופה כוחו של הקב"ה ולא כעל סתם פקיד עושה דברו של משרד הדתות (הקם לתחיה?).

כל החוזר משימוש כרב קהילה בחו"ל לא יכול שלא לזעוק בקול גדול: "מדוע (כמעט ש)לא מתארגנות קהילות דרך וסביב בתי הכנסת? איה ארוחות השבת המשותפות?? איה פעילויות הספורט והחברה למשפחות, לנוער ולילדים???"

מייד יענה הישראלי המפוכח, או אפילו השליח שחזר לפני זמן רב יותר: "זה לא שייך ואין צורך בקהילה שתסמל ותרכז את היהדות, כי הכול יהודי מסביב. בית הכנסת בארץ הוא מקום תפילה גרידא. תנועות הנוער אינן קהילתיות והרב הרבה פחות מעורב אישית בתחומי החיים של מתפללי בית הכנסת."

אך אני חייב להקשות: "האם הסברים קצרים תוך כדי התפילה לא יכולים היו להועיל אפילו בארץ הקודש? האם 'מניינים' (במירכאות) לילדים בזמן התפילה, במקום שיתרוצצו בחוץ, זה לא רעיון טוב?" והדוגמאות הן רבות.

לסיכום: יש הבדלים עצומים בין רבנות בארץ לרב קהילה בחו"ל. מה עושים עם האינפורמציה הזו? מאחר ונתבקשתי רק לעמוד על ההבדלים אני מרשה לעצמי להשאיר את זה פתוח ואחרים ישלימו את התמונה.