תרמו לצהר

בריאת העולם על פי התורה והמדע

מאת הרב פרופסור נתן אביעזר

ככל שהמדע מתקדם בחקירותיו מתבררים והולכים קווי הדמיון המוחלטים בין המתואר בפרשת בראשית לתיאוריות המודרניות במדע. כל אלה, לדעת הפיסיקאי פרופ' נתן אביעזר, מעידים על תורה שקדמה לעולם (ולמדע)

 

בריאת העולם היא מפעל קוסמי-מדעי שבוצע על-ידי הקב"ה.  בניגוד מוחלט לדעה הרווחת, המדע המודרני דווקא מתיישב להפליא עם בריאת העולם והתפתחות היקום, כפי שהן מתוארות בתורה.  מספר רב של גילויים מדעיים של הזמן האחרון, מראים בעליל כי הפרק הראשון של ספר בראשית, מתאר בצורה מדוייקת כמה מן המאורעות שהתרחשו ע"פ המדע.  

דומה כי הפסוק הדרמטי ביותר בפרק הראשון של ספר בראשית הוא הפסוק הראשון: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ".  התורה קובעת כי היקום התחיל במעשה בריאה של יש מאין.  במשך שנים ארוכות, המדע טען כי בריאה של יש מאין היא בלתי-אפשרית.  והנה דווקא בזמן האחרון, המדענים עצמם שינו עמדה, כשהתיאוריה הקוסמולוגית המכונה "המפץ הגדול", שכיום אף נתמכת בלא-מעט ראיות מדעיות, הפכה לתיאוריה המרכזית ביחס לשאלת היווצרות היקום. תיאוריה זו, המקובלת על-ידי כל הקוסמולוגים, נלמדת בכל אוניברסיטה והוגיה אף זכו בפרס נובל על כך.  והנה הרעיון המרכזי של תיאוריה זו הוא שמפץ גדול הוא זה שחולל את היקום, או במילים אחרות: העולם התחיל במעשה בריאה.  מאלף לצטט מן המדענים הגדולים על נושא זה. כזהו למשל פרופ' פאול דיראק, חתן פרס נובל מאוניברסיטת קיימברידג', כותב: "זה נראה בטוח שהיקום אכן נברא בזמן מסויים בעבר". 

לא רק פרופ' דיראק חושב כך, אלא רוב המדענים מדברים כיום במונחים של בריאה, תוך שימוש במילה creation לתיאור מה שהתרחש. שינויים אלה ביחס המדע לשאלת קדמוניות העולם נובעים, בין השאר, מהיכולות העומדות כיום בפני כל מדען לקחת מכשור ולבצע מדידות מתאימות, וכך לקבל הוכחות ברורות וחד-משמעיות על בריאתו של היקום. כיום בריאת העולם אינה עוד עניין של אמונה או היפותזה תיאולוגית, אלא עובדה מדעית מוגמרת. 

אולם למה באמת מכוונים  המדענים כשהם כותבים על בריאה?  מה בעצם נברא בכדי להתחיל את היקום?  ובכן, המדענים קובעים כי היקום התחיל בהופעתו הפתאומית של פרץ אור עצום, המכונה כדור-האור הקדום, או בשמו הפופולארי "המפץ הגדול", שעל שמו נקראת התיאוריה כולה. 

"ויאמר אלוקים, יהי אור, ויהי אור". הנה, אף-על-פי שלא היו באותו הזמן לא שמש, לא כוכבים, לא בני אדם ולא כל מקור אור אחר, הפסוק מתאר מציאות של אור.  מהו, אם כן, אותו "אור" המוזכר בספר בראשית? ע"פ המדענים אותו אור בראשיתי, הוא האור שנוצר ברגע היווצרותו של היקום, בדיוק כפי שכתוב בתורה.

ביום השני לבריאה, ע"פ הכתוב בתורה, נברא הרקיע, או מה שהמדע מכנה "חלל": "ויבדל בין המים אשר מתחת לרקיע לבין המים אשר מעל לרקיע". המים אשר מתחת לרקיע מוכרים לכולנו: אלו האוקיינוסים, הימים, המאגרים, הנחלים, והמעיינות. אולם מהם "המים אשר מעל לרקיע"? האם מישהו מכיר עדות לכמויות גדולות של מים אי-שם בחלל? בשמיעה ראשונה הרעיון נשמע בלתי-רציונאלי לחלוטין. והנה, דווקא לאחרונה, גילו מדענים כי בקצה מערכת השמש קיימות כמויות עצומות של מים.  לו היה הדבר אפשרי וניתן היה להביא את כל המים הללו לכדור הארץ, היו אלה ממלאים את כל האוקיינוסים עד פי אלף מתכולתם הנוכחית! הנה דווקא המדע הוא זה שמצא את "המים אשר מעל לרקיע". 

בנוגע ליצירת עולם-החי כתוב בתורה: "וישרצו המים שרץ נפש חיה … שרצו המים למיניהם".  לפי תיאור זה תחילת עולם-החי באוקיינוסים והימים התרחש בבת אחת, באופן פתאומי ("ישרצו המים"), בכמויות אדירות של בעלי-חיים ימיים מסוגים שונים ("למיניהם").  קביעה זו לא רק שסותרת באופן מוחלט את תאוריית ההתפתחות של דארווין הגורסת כי התפתחות חיים היא הדרגתית במשך פרקי-זמן ממושכים, אלא היא אף נראית בלתי-אפשרית לחלוטין.  האם ייתכן שבאופן פתאומי ימלאו כל האוקיינוסים וכל הימים בכמויות אדירות של בעלי-חיים ימיים מכל מיני סוגים? 

אולם למרבה הפליאה וההפתעה, בשנים האחרונות גילו המדענים כי בדיוק כך התרחש.  ממצאי מאובנים מראים בעליל כי בתחילת עולם-החי, כל האוקיינוסים וכל הימים התמלאו באופן פתאומי בכמויות אדירות של בעלי-חיים ימיים.  המדענים מכנים תופעה זו: "explosion of lifeforms".  גם בעניין זה של יצירת עולם-החי, יכלו המדענים למצוא את התשובה כבר במה שכתוב בתורה:  "ישרצו המים שרץ נפש חיה". 

 

הרב פרופ' נתן אביעזר הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת בר-אילן ומחבר הספרים "בראשית ברא" ו"אמונה בעידן המדע". לספרים ולפרטים נוספים ניתן לחייג: 922669203-