תרמו לצהר

הניגון של חיי

מאת צבי גילת

צבי גילת למד לקרוא תנ"ך מא.ד. גורדון ולמד ללמוד מר' נחמן מברסלב. האות שלו בספר התורה

 

בשנות העשרים של המאה הקודמת, בעמק הירדן הקודח, כותב א.ד. גורדון מכתב לידיד באירופה. הידיד פקפק בערכו של התנ"ך בהשוואה ליצירות המופת של תקופתו, וגורדון השיב לו וכתב לו, בין השאר, כך: "הן בשבילנו גדול ערך התנ"ך לא כל כך במה שאמר, אלא במה שלא אמר. במה שאנו או הדורות הבאים אחרינו, עתידים לאמור מתוכו, מתוך אותו התנ"ך הגנוז בנשמתנו בעומק כל כך גדול, עד כי מתוך נטל המשא של כל מה שקיבלנו מאחרים, הלוחץ עליו, אין אנחנו עצמנו רואים אותו תמיד. על כן אין אנו מבינים עתה את התנ"ך הגלוי. חושבים אנו כי בגלותנו רעיונות חדשים בתנ"ך הרי אנו מפרשים אותו. אבל על פי האמת הדבר הוא להיפך – התנ"ך הגלוי הוא פירוש לתנ"ך הנעלם שבתוך נשמתנו…" (א.ד. גורדון, מכתבים מארץ ישראל, מכתב שלישי).

 

המילים הנפלאות הללו של גורדון, וכן המורה הנפלא שהראה לי אותן, לימדו אותי לקרוא, ועם זאת אני עדיין לומד. דווקא מתוך הצמצום של הכתוב בתורה ובגמרא, ומשום שאין בכתוב מילה עודפת או חסרה, אני למד כי כל יהודי יכול למלא את הרווחים שבין התיבות ולגלות את מה שביניהן ואת מה שכבר נמצא בתוכו, אך עדיין נסתר ונחשף קמעא קמעא. זהו תהליך מתמשך של גילוי.

כתביו של רבי נחמן מברסלב עוזרים לי בתהליך הגילוי הזה. כשאני קורא את כתביו, ומנסה (וזה לא כל כך קל) להבין אותם, שוב ושוב מפתיעה אותי ההכרה כיצד אדם שחי לפני מאתיים שנה, שבוודאי היה מוזר ובלתי מובן לסביבתו למעט בודדים שהלכו אחריו, היטיב להבין כל כך את הנפש האנושית, ומשום כך גם היטיב להבין את התורה ולחשוף את נסתרותיה.

התורות המרכזיות שב"ליקוטי מוהר"ן", ספר הכולל דרשות שכתב ואמר בעל פה רבי נחמן על פסוקים מהתורה, תמיד מתחילות בעניין שנראה רחוק ולא קשור כלל לפסוק שהם באות לפרש. כך הול ר' נחמן ובונה מבנה נפתל ומורכב הנובע מאותו עניין, עד שלבסוף הוא מגיע לפירוש מפתיע של הפסוק בו הכל התחיל. לא זו בלבד אלא שלרוב הפירוש שמתקבל נראה לכאורה הפוך ממשמעותו הפשוטה של הפסוק. בסיומו של המהלך המורכב מראה רבי נחמן כי אותה משמעות נסתרת מצויה גם בפשט עצמו, אלא שאותו שפט היה נעלם מעיני עד לאותו הרג. לא ראיתי זאת קודם לכן.

גדולתו של ר' נחמן, בעיני, אינה רק ביצירתיות, אלא בעיקר בגילוי של מה שכל הזמן ישנו אך עם זאת הוא נסתר כל הזמן.  

זו דרך להבין את הכתוב, ותוך כך להבין את עצמך. אני לא מכיר עוד מישהו שהיטיב כמו רבי נחמן להבין את עומקו של הייאוש, ודווקא משום כך גם את אפשרות מציאותה של התקווה. אין עוד מישהו כמוהו שהבין וחווה את הריחוק, ודווקא משום כך את אפשרות ההתקרבות.

"ניגון" הוא מושג מרכזי בתורתו של רבי נחמן. הניגון הוא הרמוניה, אבל הרמוניה תמיד נוצרת רק מתוך בירור מתמיד של הטוב מן הרע, של האמת מן השקר. קריאה ולימוד של כתביו עוזרת לי ליצור את הניגון של חיי.       

 

צבי גילת הוא עיתונאי, סופר ומלמד יהדות בבית המדרש "קולות" בירושלים