תרמו לצהר

לא בשמים היא

מאת הרב חנניה צ'לק

עונת המעבר בין שלהי שנה לראשיתה של זו החדשה היא, מטבע העולם היהודי, תקופה של הרהורים וחשבונות נפש. הרהורים על העבר, חרטה ותשובה ובעיקר – קבלה לעתיד. כנגד הרהורים אלו, באה התורה בפרשת ניצבים- אותה אנו קוראים תמיד בסמיכות לראש השנה ואומרת: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא, לֵאמֹר: מִי יַעֲלֶה לָּנוּ  הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא, לֵאמֹר: מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר, מְאֹד:  בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ"

על פי כמה מן הפירושים, הפסוקים הללו מכוונים למצוות התשובה ומבקשים לומר כי בהחלט התשובה איננה דבר בלתי אפשרי, או מעבר לכוחותינו. כל אחד יכול ומסוגל לשוב בתשובה, ואין התורה מצווה אותנו בדבר קשה, אלא "קרוב אליך הדבר מאוד – בפיך ובלבבך לעשותו".

בעל ה"שפת אמת" מדייק כאן דיוק נפלא, שיש בו לימוד גדול. "לא בשמים היא לאמור מי יעלה לנו השמימה…" – למי באמת קרובה המצווה? לזה שמגלה נכונות ואומר כי הוא מוכן לעלות השמימה, כדי להשיג אותה. כאשר אדם חש בכל מאודו את גודל חשיבותה של התשובה, והוא כל כך רוצה להצליח ולקיים אותה, עד כדי כך שהוא מוכן אפילו לעלות לשמים או לעבור מעבר לים כדי להשיגה – כלפי אותו אדם אומרת התורה: כי קרוב אליך הדבר מאוד. אולם מי שחש רק את הרצון לשוב בתשובה, אבל אין בו את המוכנות לעשות בשבילה– עבורו היא תישאר רחוקה,  בשמים.

יסוד גדול בעבודת ה' לימד אותנו כאן בעל ה"שפת אמת": "רחמנא ליבא בעי". ה' רוצה את ליבנו, רוצה לראות את עוצמת הרצון הכן שלנו. מי שבאמת חש בליבו את גודל הערך של התשובה ומתמלא ברצון כל כך עז עד ששום דבר לא יעצור אותו מלהגיע אל מבוקשו, לו מבטיחה התורה שבסוף עוד יתגלה כי הדבר היה כל כך קל, כל כך קרוב, למרות שבתחילה חשב כי יצטרך להגיע לשמים ואף לא לחצות את הים לשם כך. אומרת לנו התורה: אם רק תרצו, אך באמת ובלבב שלם – אין זו אגדה. הכל אפשרי ובר השגה. קודם כל צריכים לבנות את הרצון הנכון והחזק.

גם אנחנו, בעמותת "עזר מציון", נוכחנו כבר לדעת – יותר מפעם אחת – שכשיש רצון אמיתי וחזק, כשמטפסים בדרך האמת, הרי שהקב"ה מסייע בידינו. ראשיתנו הייתה מצער. התחלנו ב"קטן" והיום, כמו שכולם יודעים, יש לנו עשרות סניפים ואלפי מתנדבים ורבבות נתמכים הנעזרים בשרותנו. משנה לשנה גדלו השאיפות שלנו להרחיב את מעגל הפעילות, וכל זה מבלי לחשוש מכובד המשימה שקבלנו על עצמנו: לחבר עולמות ולהציל חיים. וגם בנו התקיים: לא בשמים היא. גם אנחנו האמנו ואמרנו שאפשר לטפס ולהעפיל.בפתחה של שנה, שתשא עמה, אי"ה, בשורות טובות לכלל ולפרט, זה המסר החשוב לכל אדם ולכל חברה.

 

הרב חנניה צ'לק הוא המייסד והמנכ"ל של עמותת "עזר מציון"