תרמו לצהר

אין חופשה מנתינה

מאת הרב בני וורצמן

משנה: גם השנה יפעיל ארגון "לאורו נלך" את מוקד ההתנדבות לנוער ומבוגרים במהלך חופשת הקיץ. הרב בני וורצמן מסביר מדוע חשוב וראוי לכל אחד לקחת חלק בפעילות חשובה זו, המשתלבת במאמצים להפוך את חופשת הקיץ לערכית ומהותית יותר.

 

 

נהוג לחשוב כי גילוי הכוחות הפנימיים שבאדם טמון בהתכנסות אישית ובמיצוי הכלים האישיים לתועלת האדם עצמו. בפועל, מתברר כי דווקא אדם העסוק בחסד ועולמו איננו רק בתוכו פנימה, אלא גם בנתינה כלפי חוץ, דווקא הוא מצליח לברר את כוחות הנפש הפרטיים שלו ביתר קלות ומהירות. מתוך אהבתו לאחר הולך ונבנה בניינו הרוחני והאמוני. אישיותו מושתת על דברי רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך זוהי כל התורה כולה ואידך פירושא הוא".

עבודה גדולה היא להבין ולהפנים כי העצמי האהוב עלי זהו החלק הנותן שבי, החלק המביט החוצה ובוחן את המקומות בהם הוא פוגש באחר. שם בנקודות המפגש הללו אני פוגש את העצמי שלי, והמפגש הזה מייצר חדוות נתינה ועשייה לצד תמורות אישיות בנפש. נמצא כי האהבה העצמית היותר גדולה היא האהבה שמכוחה אני אוהב את האחר ונותן לו מעצמי. זוהי עבודה גדולה להפנים ערכים אלו ולהביא אותם לידי ביטוי בחיינו הפרטים והציבוריים.

האם אפשר לחנך אדם להיות שקוע בחסד, אדם קשוב לזולת, רגיש, איכפתי, שם לב למה שנעשה סביבו ומתוך כך יוצא ופועל למען החברה? האם אפשר להביא נוער למצב נפשי בו הם רואים בחסד אורח חיים המביא למלאות נפשית שיש בה שמחה ומשמעות? האם אפשר להפוך את הנתינה מעול לעניין מרומם ומקור השראה לחסדים גם עם האנשים הקרובים אלי?

על שאלות כגון אלו היה רגיל הרב נריה זצ"ל לומר: "אדם מחוייב לחשוב על עם ישראל, לדאוג לעם ישראל ולהיות ערב לגורלו". אני מבחין בדברי הרב נריה בשלושה שלבים. הראשון הוא בחובה בקוגניטיבית- מחשבתית. יש ללמוד את נושא עם ישראל, להבין את הצד הרעיוני שבו ואת הקשר שבין הפרט לכלל. השלב השני היא הדאגה בלב וברגש. לא מספיק רק לחשוב על עם ישראל. בכדי להבין לעומק צריך גם לפנות מקום בלב. השלב השלישי הוא השלב האקטיבי- הערבות לגורלו של עם ישראל – כלומר לפעול ממש בידיים. לא להביט מהצד, לא לשבת על הגדר, לראות ולדבר על מה שצריך לעשות אלא לקום ולעשות בפועל.

לעניין זה כל ימות השנה שווים, אין הבדל בחובה לקום ולעשות היכן שזקוקים לנו. אנו יכולים לעזור ולסייע  לקשיש, לחולה, לנכה, לשכנה ממול שבעלה במילואים או לכל אדם מוגבל אחר. צרכי החברה בישראל אינם נכנסים להקפאה בימי הקיץ החמים, והצורך שלנו להיות עסוקים בחסד הוא גדול שבעתיים ולא רק מצד הביטוי הפנימי למה שאנו באמת בתוכנו. מקומות ההתנדבות בהם פעלו תלמידי השמינית לאורך כל שנת הלימודים מתרוקנים בימי חופשת הקיץ וזו הזדמנות לכולנו למלא את החסר ולצאת לקהילה: למוסדות, לבתים פרטיים של קשישים, למועדניות. ניתן לעשות זאת כיחידים, בקבוצה או עם המשפחה, ובכך להביא שמחה ואהבה לכל מי שזקוק להם, לכל מי שזקוק לקרן אור שיכולה לצבוע את החיים מחדש.

ארגון 'לאורו נלך' הפעיל בשנתיים האחרונות, במהלך חודשי הקיץ, מוקד התנדבות שבו פעלו אלפי בני נוער אשר חלקם יצאו להתנדבות חד פעמית וחלקם להתנדבות רציפה. אלו וגם אלו זכו להכניס לחופשה פעילות שהיה בה גם כיף אבל גם נתינה, עזרה לזולת ותכנים ערכיים חשובים.

גם השנה אנו מפעילים את מוקד ההתנדבות הפונה לבני הנוער ולמבוגרים כאחד וקוראים לכל מי שמעוניין לבוא ולקחת חלק פעיל בפעילויות של חסד ותרומה לקהילה שיחת טלפון אחת מחברת אתכם אל החסד לפי רצונכם ובחירתכם. זה הזמן וזוהי השעה!

 

הרב בני וורצמן הוא מנכ"ל "לאורו נלך"