תרמו לצהר

קייטנה שמעניקה חיים

מאת איתמר ליברמן

כילד נרתעתי פעמים רבות מנכים על כסא גלגלים. היתקלות פתאומית עם בעלי נכות הייתה גוררת מצידי תגובות קיצוניות של ריחוק ונסיגה. רק שנים מאוחר יותר השתנתה הגישה המעוותת שאימצתי לעצמי.  זה קרה בעיקר לאחר שהפכתי לחונך בקייטנת נכים של איל"ן שהתקיימה בקיץ. הקייטנה ארכה שבוע ימים והשפיעה עלי בצורה כה גדולה, שאם לפני כן הסתכלתי עליהם כ"בני אדם סוג ב", שונים ומנוכרים, הרי שלאחר ששה ימים התמונה התהפכה.

ההחלטה להצטרף לצוות הקייטנה הייתה שרירותית למידי והגיעה לאחר שאחי, שהיה אז רכז הקייטנה, הציע לי להצטרף כחונך. למפרע התברר כי לא רק שהייתה זו חוויה אישית יוצאת דופן, אלא גם אירוע מכונן ומבגר. הקייטנה התקיימה באולפנה של הרב בהר"ן בגדרה וכללה המון פעילויות כמו לונה פארק, נסיעה לגן חיות, ערבי קריוקי, בריכה, הופעות של אמנים, פעילויות חברתיות, אתגריות ויצירתיות. בכל אלה היינו צריכים ללוות את החניכים ולסייע להם. ביני ובין שלומי – הילד הנכה אותו חנכתי יחד עם בחור נוסף, נרקמה חברות אמיתית. משלומי למדתי והבנתי כי הוא לא מתייחס לנכות שלו משום שהוא לא מכיר מציאות אחרת. אמנם לא הייתה זו הפעם הראשונה בה פגשתי נכה ( וכמה קשה לי להשתמש במילה הזו- "נכה"), אבל הייתה זו הפעם הראשונה בה הכרתי נכה באמת, לעומק. ראיתי את אישיותו, את שמחת החיים שבו ואת ההנאה שהוא יודע להפיק מכל רגע ורגע.

אנו עומדים בפתחו של הקיץ, וכמידי שנה גם בימים אלו  נפתחת ההרשמה לקייטנות שמפעיל ארגון איל"ן- ארגון ישראלי לילדים נפגעים. בכדי להבין קצת יותר על הקייטנה קיימתי ראיון קצר עם ראשי הארגון, והנה התשובות לפניכם:

 

מי הם המדריכים בקייטנות?

המדריכים הם מתנדבים הבאים בעיקר מהיישובים והקיבוצים המארחים את הקייטנות. ראוי לציין כי המדריכים שמפעילים את הקייטנה עושים זאת בהתנדבות מלאה.

 

מתי הוקם פרויקט הקייטנות, מי מגיע אליו ובאילו אזורים בארץ מתקיימות הקייטנות? 

פרויקט קייטנות איל"ן נולד לפני כשלושים שנה והוא מיועד לילדים ונערים בעלי מוגבלויות ברמות שונות של נכות; מנכויות קשות ביותר ועד נכויות קלות.  הפרויקט מתקיים כמעט בכל הארץ, מחיספין שברמת הגולן ועד הנגב. 39 ישובים וקיבוצים נוטלים חלק בקייטנה.

 

כמה נכים צפויים להשתתף השנה בקייטנות של הארגון?

השנה אנו מצפים שמספרם של כלל הנרשמים יגיע לקרוב לאלף. ראוי לציין כי כמות הילדים הנרשמים עולה משנה לשנה. הגילאים של החניכים נעים בין 8 ל- 25 , כשהחניכים נדרשים להשתתפות עצמית סמלית בגובה של 200 ₪ עבור שבוע שלם הכולל לינה ופעילויות שעלותן, מטבע הדברים, היא  גדולה מאוד.

 

כיצד מממנים את העלויות הגבוהות של הקייטנות?

ישנם כמה מקורות מימון לפרויקט, אולם מדובר בעיקר בתרומות וסיוע של משרד הרווחה. השנה, ביחס לשנים האחרונות, הופחתה השתתפותו של משרד הרווחה, במסגרת מדיניות הממשלה. אמנם "החיים הם לא קייטנה", אולם בעבור הנכים הקייטנה, מבלי להגזים, מעניקה חיים. למרות הקיצוץ המשמעותי הארגון יקיים גם השנה את הקייטנות כרגיל ובאותה מתכונת כבשנים שעברו.

 

להרשמה ולתרומות לקייטנות:

כתובת: מרכז איל"ן, רח' י.ל גורדון 9, תל אביב, מיקוד 63458

טלפון: 03-5248141 או ב- 03-9411333

חשבון בנק: בנק דיסקונט סניף 019, בן יהודה 71 תל אביב, מס' חשבון 125008

ההרשמה אפשרית גם באמצעות אתר האינטרנט.

 

איתמר ליברמן הוא תלמיד ישיבת "המאירי".