תרמו לצהר

אז בבית הספר

מאת אברהם ליפשיץ

מה עוד לא נכתב על מערכת החינוך? תוצאות מבחני המיצ"ב והפיז"א נמוכות. במדד האלימות מקומנו הולך ותופס מקום של "כבוד", רמת המורים הולכת ומדרדרת,  מספר התלמידים בכיתה גדול מדי והוא רק הולך וגדל, בתי הספר הם "בתי חרושת" לציונים, תנועות הנוער "זה כבר לא מה שהיה פעם", וכך אפשר היה להמשיך עוד ועוד.

אולם כמי שגאה להיות שייך למערכת החינוך ומזדהה עמה הזדהות עמוקה, במיוחד בימים אלו בהם אנו מציינים את עצמאות של מדינת ישראל, אני מרגיש חובה לרומם את הרוח, שכן דרך החינוך בה אנו הצועדים- דרך מבורכת היא. ישנם גם הרבה מאוד הישגים חינוכיים שהגענו אליהם ושאפשר להצביע עליהם. בצד הביקורת אפשר גם להאיר את היפה והטוב שבמערכת.

לפני כמה ימים זכיתי להיות נוכח בטקס סיום של קורס מ"פ חי"ר בצה"ל. הקורס היה משותף לחיילים סדירים ולמילואימניקים. נציג מסיימי הקורס ציטט בדבריו את דברי המשורר שאמר כי "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו". והוסיף ואמר כך: "אנחנו, מסיימי הקורס, חונכנו ועוצבנו בתבנית נוף מולדתנו – בנוף הנפלא של ארץ התנ"ך, מקום שבו הלכו אברהם אבינו ודוד המלך, אך לא פחות מכך – בתבנית הנוף האנושי. חונכנו במערכות החינוך שחינכו את כולנו לשרת את המדינה בגאווה ובמסירות, ונטעו בנו את ערכי אהבת האדם, אהבת העם והמולדת. גדלנו בבתים, להורים ולמשפחות שחינכו אותנו לחיים משמעותיים הרואים בשליחות ערך. זכינו להדרכתם של מפקדים בצה"ל שהדוגמא האישית שלהם הסתכמה במילה אחת: "אחרי"… ולכן אני רוצה באופן אישי לומר לסבי, איש ניצול שואה, שזוכה לראות בתקומתה של מדינת ישראל, שאנחנו ממשיכים. ממשיכים בעוז ובענווה את מרוץ השליחים של עם ישראל לדורותיו".

מילותיו אלו של אותו קצין מגלמות בתוכן לא רק את מסירות הנפש של החיילים שאותה זכינו כולנו לראות במבצע "עופרת יצוקה", אלא גם את החינוך שאותו הוא וחבריו "קיבלו" בבתי הספר. גם ההישגים הבינלאומיים בתחומי המדע והטכנולוגיה, מתחילים בבסיס הידע שנרכש במוסדות החינוך. המודעות לעשייה החברתית ולצורך בהקמתם של עמותות צדקה וחסד נובטים אצל בוגרי תנועות הנוער כולן שבהן הם חונכו לכך. וכך מתגלגלת לה העשייה והערכיות מהישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר, המדרשות, המכינות לצה"ל;  כל אלו לטעמו נכללים בגדר תורה שנלמדה ע"י תינוקות של בית רבן. אמנם יש עוד לאן להתקדם, החזון רחוק והדרך ארוכה, אולם דווקא בצל העצמאות הלאומית נאמר לאנשי החינוך "לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל"!

 

אברהם ליפשיץ הוא ראש האולפנית בטבריה ולשעבר מזכ"ל תנועת "בני עקיבא"