תרמו לצהר

איזה נח"ת

מאת הרב אלי שיינפלד

השבוע זכיתי להיות אורח בסמינריון של ארגון נח"ת. נח"ת למי שלא מכיר הוא ארגון של בני נוער שהדבר המשותף בין חברי האירגון הוא אהבתם הגדולה לתנ"ך, ומכאן שמם 'נוער חובב תנך'. האירגון מורכב ממספר מחוזות וסניפים בערים השונות החל בטבריה ובצפת שבצפון ועד אשקלון בדרום.

 האירגון פעיל במשך כל השנה כאשר ישנם שיעורים המועברים בקביעות גם על ידי חברי האירגון וגם על ידי אנשים שבאים מבחוץ, ומדי מספר חודשים ישנן שבתות שיא או סמנריון מסכם בהם נפגשים  חברי האירגון מכל רחבי הארץ למפגש ממושך בו מתקיימים שיעורי תנ"ך ופעילויות ערכיות שונות.

אחד הדברים הייחודיים בארגון נח"ת הוא העובדה שהנוער – בגילאי תיכון בעיקר – מארגן את כל הפעילויות בעצמו, ללא הנהלה מבוגרת, וללא אנשים מבוגרים שקובעים ומחליטים את ההתנהלות ואת התכנים שמועברים.

הייתי שם השבוע והתפעלתי. עשרות בני נוער, בנים ובנות, שבמקום לבלות שעות מיותרות בחופש הגדול והארוך  בשיעמום ובבטלה, ובמקום לעשות שעות נוספות באיזו עבודה משמימה ולהרוויח מעט כסף למחייתם, הם מחליטים לארוז תיק גדול ולנסוע לירושלים למספר ימים בהם הם יקשיבו לשיעורי תורה ויסיירו בעיר דוד, ישתתפו בקבוצות דיון וינסו לשנן ולהעמיק בעוד קצת פרקים. הם עלו לירושלים  מתוך אהבה גדולה לתנ"ך ובעיקר מתוך רצון אמיתי להיות מחוברים לתוכן הפנימי שנמצא גנוז בעומק המילים והפסוקים שכתובים בחומשים ויוצאים מפיו של הנביא.

התרגשתי לראות איך תורה היא לא רק ספר אלא היא בעיקר התממשות של חיים. התרגשתי לראות כי לימודים מתקיימים לא רק בבית הספר בזמן שממש מוכרחים אלא גם בזמן החופשה בגלל שאוהבים באמת את הספרים, אבל יותר מכל שמחתי לראות כי בכוחם של בני הנוער לא רק לציית ולהקשיב אלא בכוחם ליצור וליזום בניית בניינים גדולים ומשמעותיים.

אז מסתבר שבזמן שאלפי בני נוער בגופיות מדיפות זיעה רוקדים ושרים לצלילי שירי כוכב נולד ומתעלפים מהתרגשות גדולה לביצוע 'מקורי' של כוכב חדש שזה עתה התגלה, במקום אחר ישנם נערים ונערות שמצליחים להתחבר לכוכבי העבר המקוריים ובכך הם מסמנים לנו את התקווה לעתיד טוב יותר, תקווה המושתת על יסודות הבניין המקורי. ואולי לנוער כזה כיוון מרטין בובר באומרו כי "הנוער הוא הסיכוי הנצחי לאושר של האנושות"…

ואולי נזכה שעם הזמן בעקבות אירגון נח"ת המקסים יקומו אירגונים נוספים, אולי יקום ארגון נח"ג (נוער חובב גמרא) ואולי יקום גם ארגון נח"ש (נוער חובב משנה). אולי למען מי שרק רוצה לסביבה מעצמו  לתת יקום ארגון נח"ח (נוער חובב חסד) שירכז את כל משאלות הלב .ואולי אפילו נזכה וביום מן הימים נראה ארגון נוסף בשם נח"ם (נוער חובב משמעות) שכל עיסוקו יהיה בחיפוש משמעות אמיתית לחיים, ארגון זה יעסוק בחשיבה אמיתית לחיים משמעותיים וטובים יותר. ברור שארגונים אלו לכשיוקמו, יוקמו לא על ידי המבוגרים אלא דווקא על ידי בני נוער ערכיים שאכפת להם מאוד מהסביבה ומהחיים ומתוך כך הם יחליטו לקחת אחריות אמיתית לחיים שלהם ולחיים של החברים.

ועד שיקומו כל אותם ארגונים דמיוניים, תקוותי היא שלכל הפחות כל אחד יצליח לקחת אחריות על החופש הפרטי שלו. לדעת אך ניתן לנפוש אבל לא להתבטל, לדעת כיצד ניתן להיות עצמאי אבל ללמוד שבאחר אין לזלזל ובעיקר שיצליח כל אחד להנות מהנופש  אבל בו זמנית שלא ישכח שחשוב גם להתקדם ולעשות.

אז שיהיה בהצלחה. והכל כמובן בנחת…

 

הרב אלי שיינפלד הוא ר"מ בישיבה התיכונית במעלה אדומים