תרמו לצהר

רגע לפני פסח

מאת הרב משה ביגל

לקראת הפסח נתמקד בשאלות שהגיעו אלינו בעקבות הפינות האחרונות שעסקו בכשרות לפסח.

 

לפני שלושה שבועות נכתב כאן כי תמרוקים אינם צריכים הכשר לפסח כי אינם ראויים למאכל. מדוע אם כן ישנם כלים חד פעמיים צבעוניים שמופיע עליהם כי הם כשרים לפסח? כמו כן אבקש לדעת מדוע תרופות צריכות הכשר לפסח?

תשובה:

לפי מה שכתבנו בפינתנו הנ"ל יש דעות של פוסקים שכתבו שרק חמץ שהיה ראוי למאכל והתקלקל ואינו ראוי למאכל כלב מותר בהנאה. אולם חמץ שנעה מראש למטרות שאינם מאכל הוא בכלל "חמץ חשוב" (חמץ שאדם מחשיב אותו) ולכן הרי הוא כחמץ לכל דבר (שואל ומשיב מהדורה א חלק א סימן קמא). לפי דעה זאת גם כלים חד-פעמיים נזקקים לכשרות לפסח . יחד עם זאת, ראוי לציין כי לרוב הדעות כלי ניקוי, תכשירים קוסמטיים וכן כלים חד פעמיים אינם זקוקים לכשרות לפסח. (מקראי קדש א, נד, באהלה של תורה או"ח , סג חזון עובדיה עמ' סז ועוד)

לגבי תרופות, יש להבדיל בין תרופות שאינן ראויות למאכל (רוב מוחלט של הגלולות והכמוסות) ותרופות ראויות למאכל כמו גלולות מציצה בטעמים שונים, סירופים ודומיהם. תרופות הראויות למאכל זקוקות לכשרות לפסח (וכן לכשרות במשך כל השנה). תרופות שאינן ראויות למאכל אינן זקוקות לכשרות בכל ימות השנה וכן לא לכשרות לפסח. (שו"ע תמב,א, ובחזון איש הלכות פסח סימן קטז אות ח בסוף,ובחזון עובדיה עמ' סח הביא דעות רבות). יחד עם זאת, מידי שנה מפרסמות קופות החולים רשימות של תרופות כשרות לפסח הכוללות גם תרופות שאינן ראויות למאכל. רשימות אלה נולדו מתוך הרצון של חולים להחמיר על עצמם ולצרוך רק תרופות כשרות לפסח. המעוניינים להחמיר כמובן רשאים לנהוג כן, אולם במקרים בהם תרופה אינה כשרה לפסח ואין לה תחליף והיא אינה ראויה למאכל כלב, יש להמשיך ולקחתה גם בפסח. דברים אלו אמורים גם בחולה שאין בו סכנה, וזאת מכיוון שהתרופה אינה ראויה למאכל כלב.

 

בפינה לפני שבועיים נכתב כי מוצרים המכילים תערובת קטניות מועטה, מותרים מצד הדין גם לנוהגים באיסור קטניות בפסח. האם הרב יוכל לתת דוגמאות?

תשובה:

ראשית יש לחזור ולהדגיש כי רוב מה שנכתב לעיל אינו מעשי לרוב האוכלוסייה וזאת משום שצריך לדעת לקרוא ולהבין את כל מרכיבי המזון המפורטים על גבי האריזה. יחד עם זאת, ראוי כי רבנים ונותני הכשרות ישנו במוצרים בהם תערובת קטניות את הכיתוב המופיע ל"מכיל תערובת קטניות", וישאירו את הכיתובים "מכיל קטניות" או "לאוכלי קטניות בלבד" רק למאכלים שיש בהם רוב של קטניות. גם לקהל הצרכנים יש מה לעשות בנידון, כשלחץ על יצרני המזון והרבנויות יוביל לשינוי בכיתוב .

להלן מספר דוגמאות של מוצרים המכילים תערובת קטניות מעטה ולמרות זאת מוגדריםן "לאוכלי קטניות בלבד": מיונז משמן זית או שמן קנולה, (מכיל על פי הכיתוב על האריזה: פחות מ0.15% שמן סויה ומעט תמצית חרדל). דוגמא נוספת הן עוגיות או עוגות שאינן מכילות שמן צמחי ושכל מרכיביהן אינם קטניות ובכל זאת מופיע עליהם הכיתוב "לאוכלי קטניות". הכיתוב נובע מכך שתבניות האפייה נמרחו בשמן סויה או שהבישול נעשה בכלים שהיו בהם קטניות.

 

בשבוע שעבר נכתב כי גם לנוהגים איסור בקטניות מותר לאכול תבשיל שבושל בכלי שבושלו בו קטניות. לאור זאת אבקש לדעת מדוע על אריזות מזון לתינוקות שעשוי מקטניות כתוב "להכין בכלים נפרדים" ?

תשובה:

מדובר בשאלה טובה. אני כשלעצמי ניסיתי כמה פעמים בעבר לברר אצל גופי הכשרות (הבד"צים) המורים לשים כיתוב זה, מדוע הם נוהגים כך שכן הדבר מנוגד לפסק השו"ע והמשנה ברורה (כפי שנכתב בפינה הקודמת). לצערי לא קבלתי תשובה מספקת לשאלה זו עד היום. לעניות דעתי מדובר בכיתוב שאינו נכון.

ולפני סיום: מו"ר הגר"א שפירא זצ"ל היה נוהג לומר לתלמידיו כשהיו נפרדים ממנו לפני היציאה לחופשת הפסח "חג שמח". כששאלנו אותו מדוע אינו מאחל "חג כשר ושמח" כפי שמקובל בפי רוב העם, הוא ענה: "החג בודאי יהיה כשר למהדרין עם כל המאמץ שכולנו מתאמצים ועובדים לקראתו, אבל לפעמים מרוב לחץ של עבודות הכנה לקראת הפסח אנו שוכחים שצריך גם לשמוח בחג זה".

נאמץ לעצמנו גישה זו בימי העבדות הלוחצים והמלחיצים אותנו, וכל זאת בכדי לשמור על מערכת יחסים תקינה בין כל חלקי המשפחה לקראת חג "והגדת לבינך".

 

הרב משה ביגל, רבה של מיתר ומרבני 'צהר'