תרמו לצהר

מוכרות הנעליים מהמבורג

מאת נעמה כהן וחלי פריד

דמיינו לעצמכם שאתם נוחתים בארץ זרה, עם שפה שלא שגורה בפיכם, עם תרבות שונה בתכלית מהתרבות שלכם. אתם נזרקים למקום שלא הייתם בו מעולם  ולמרות הכל עליכם להתחיל לעבוד. לעבוד פירושו למצוא ילדים, נוער וסטודנטים ולנסות לחשוף ולקרב אותם למקור שלהם-שלנו: ליהדות. 

אלי שטרן, המלווה אותנו במהלך השנה, ממשיל את העבודה הזו למכירת נעליים. ישנם אנשים שמחפשים נעליים ואותם לא צריך לשכנע לקנות. מאידך ישנם אחרים העוברים ליד חנות הנעליים ואפילו לא מעיפים לעברה מבט. תפקידנו הוא למצוא את הדרך למשוך אותם בכל זאת להיכנס לחנות. חצי שנה חלפה לה מאז נחתנו על אדמת גרמניה, ולמרות כל הקשיים שהיו, שהינם ושעוד יהיו, אנחנו יכולות לומר שדבר אפשרי. אנחנו גרות בהמבורג ומוכרות "נעליים" בעיר שלנו ובערים נוספות באזור. אחת מאותן קהילות היא קהילת "אוסנברוק" ועליה נבקש להאריך הפעם.

בקהילת אוסנברוק חיים  כ-1000 יהודים, שרובם המוחלט היגרו לגרמניה בשנים האחרונות ממדינות חבר העמים שרובם המוחלט אנשים מבוגרים. למרות זאת הקהילה התברכה בפעילות מגוונת וענפה. בקהילה פועלות שתי מקהלות (למבוגרים ולילדים), חוג ציור, קבוצת סטודנטים, בי"ס יום ראשון לילדים הצעירים ושיעורי דת רב-גילאים. בית הכנסת פתוח כל השבוע ורב הקהילה, הרב שמעון גרוסברג, מעביר שיעורי תורה ולומד יחד עם החפצים בכך משנה וגמרא.

אל הקהילה נחשפנו לראשונה לפני כארבעה חודשים במסגרת מסיבה לנוער. בתחילה הנוער לא ממש התלהב מרעיון של מפגש איתנו על חשבון זמן הפנוי. הדרך אל הנוער עברה דרך הילדים הצעירים יותר (גילאי 12-6) שאיתם אנו עובדים על מעגל השנה. התפנית התרחשה לאחר שהחלטנו להגיע לשבת לקהילה. במהלך השבת החבר'ה הכירו אותנו בצורה טבעית ובלתי-אמצעית וכך גם נוצרה הנכונות לבוא ולהמשיך להיפגש. כיום אנו מגיעות אל הקהילה אחת לשבוע ונפגשות בנוסף לילדים הצעירים גם עם הנוער. במפגשים אלה אנו עוסקים בנושאים שלא נלמדים במסגרת שיעורי הדת כמו: ציונות, מוסר יהודי, זהות עצמית ועוד. החניכים מספרים כי הם נהנים להגיע, וכך לראשונה נוצרה קבוצת נוער באסנברוק שמעבר למפגשים של מסיבות עוסקת גם ביהדות וערכים. בקהילה קיים רצון עז להוסיף ולשנות, ורצון זה נותן לנו כוחות רבים לפעול. מכירת "הנעליים" הולכת מצוין בינתיים. כל שנותר כעת לעשות הוא להחליף את "הסחורה" מדי פעם, כך ש"הקונים" לא ישתעממו.

                                                                                   

נעמה כהן וחלי פריד הן שליחות להב"ה בהמבורג- גרמניה

 המדור "רחוק מהעין קרוב אל הלב" מסקר את חוויותיהם של שליחים בתפוצות ישראל מטעם בנ"ע העולמי והמחלקה לשירותים רוחניים בהסתדרות הציונית.