תרמו לצהר

אבא שלי אמא שלי

מאת הרב אלי שיינפלד

מפורסמת וידועה חוכמתו וחריפותו של רבי מנחם מנדל מקוצ'ק, אשר תביעת האמת אפיינה את אישיותו. הר' מקוצ'ק עמד בראש חסידות מיוחדת וחריפה, חסידות אשר שמה יצא למרחקים בשל הרצינות והעבודה הקשה לה נדרשו החסידים בחסידות זו. הר' מקוצק מאוד לא אהב את הבינוניות וכחלק מתפיסת עולמו המיוחדת ישב בודד במשך שנים רבות ותבע מעצמו עבודת ה' ללא סיגים וללא פשרות. כבר בילדותו התפרסם בתור ילד חריף ושנון אשר ידע לענות על שאלות מורכבות במילים קצרות וברורות. מנחם מנדל הקטן נשאל "היכן הקב"ה נמצא?"  ובשנינות מיוחדת ענה: "נמצא הקב"ה בכל מקום שנותנים לו להיכנס…"

אנחנו רגילים לחשוב כי הקב"ה נמצא בכל מקום, ואכן מקורות רבים מעידים על נוכחותו האינסופית. "מלא כל הארץ כבודו", "לית אתר פנוי מניה", ועוד. מלמד אותנו מנחם מנדל הקטן כי נוכחות הקב"ה תלויה במקום שאנחנו מאפשרים לו להיכנס.

לפעמים יותר קל להמליך את המלך בכל העולמות מאשר להמליך אותו עלינו, להכניס אותו לתוכנו. לעיתים קל יותר להאמין באלוקי השמיים ולשכוח שהוא גם אלוקי הארץ. ולפעמים יותר פשוט להיות קרובים לאבא שבשמיים מאשר להיות קרובים לאבא שבבית… (מבלי לדעת שאולי אם לא קרובים לאבא שלמטה אולי זה מעיד גם מרחק מהאבא שלמעלה)

חובה עלינו לידע כי עניינה של התשובה לתקן לא רק את העולמות העליונים אלא לשים את דגש התיקון בעיקר בעולמות הקרובים לנו כדוגמת תיקון המעגל המשפחתי הקרוב כל כך.

הרבה סיבות אמיתיות יכולות להוביל את הקשר בין בנים בתקופת הנעורים להוריהם למקום מתסכל ומאכזב. הרצון של הבנים לעצמאות ובמקביל הפחד של ההורים לאבד את הילדים, חוסר הסכמה סביב גבולות, פער שנים גדול שממילא גורם לתחומי עניין שונים ועוד סיבות רבות. חכמה גדולה היא לא להישאב לסיבות המפרידות אלא להתעלות מעליהן, לא להדגיש את ההבדל אלא לחדד את המשותף, לא להגדיל את המרחק אלא ליצור מסלול מחודש של קירבה. ערב השנה החדשה אנחנו יכולים וחייבים להיפגש עם אבא שבשמיים מפגש מחודש וכנה, ולא פחות מכך אנחנו מחוייבים להיפגש עם אבא ואמא שבבית ולהעמיק את הקשר איתם. וכמו כל דבר משמעותי, גם מפגש כזה דורש מאיתנו עבודה נכונה ותדירה, לחפש נקודות שיחה משותפות, ללמוד לקבל ביקורת בונה (וזה ממש קשה), להשתדל להיות שותף אמיתי בבית ולא רק כמשקיף מהצד ועוד. אם נצליח במשימה החשובה אני משוכנע שהשנה החדשה תהיה שנה הרבה יותר טובה מקודמתה ובוודאי שהיא תהיה שנה ממש מתוקה מדבש.

וכרגיל כמה עצות ת'כלס :

א.      אל תסתפק בבקשת סליחה מהשפה ולחוץ ובאיחולי שנה טובה רגילים, תשקיע ותכתוב מכתב כנה לאבא ואמא בו תפרט את האהבה הגדולה שלך אליהם, ספר להם על הרגשת ההחמצה שלך בקשר איתם, תודה להם על האכפתיות שלהם כלפייך ותשתף אותם בתקווה שלך לשיפור הקשר בעתיד.

ב.       לקבוע ביחד עם ההורים זמן מוסכם מראש בו יושבת המשפחה ביחד (בלי עיתונים, בלי פלאפונים, בלי ספרים ובלי רדיו..) אולי ארוחת ערב משותפת, אולי סתם קפה ועוגה (כדאי שיהיה אוכל ברקע בשביל האווירה) ולדבר ביחד, לשתף במה שמעסיק אותנו ביום יום, וגם סתם לדבר אחד עם השני.

ג.       כמובן לא לשכוח שאבא ואמא כל כך אוהבים אותנו וכל מה שהם עושים נובע מתוך מחשבה להיטיב לנו גם שלא תמיד אנחנו מרגישים את הטובה שיוצאת ממעשיהם.

ד.       ולהמשיך להודות לבורא עולם על היותו אבא שלנו בשמיים ולהודות לבורא עולם על כך שזכיתי להורים כל כך המקסימים.

הרב אלי שיינפלד הוא ר"מ בישיבה התיכונית במעלה אדומים