תרמו לצהר

ללכת עם התורה

מאת צהר

ערן רולס, מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי ואחד מהשותפים הוותיקים והנאמנים של ארגון רבני 'צהר', גדל בכלל בשומר הצעיר בקריית חיים של שנות השישים. לפני כשבע שנים הוא החל ללמוד תורה ולהתקרב ליהדות. הוא מניח תפילים בכל בוקר ומגיע לבית הכנסת מידי שבת, אולם הוא לא מגדיר את עצמו "בעל תשובה". יחד עם זאת, מבחינה כמותית, רולס לומד מידי שבוע יותר תורה מהרבה אנשים דתיים. מה זה אומר עליו? על התורה שהוא לומד? האם בכלל יש קשר בין לימוד לקיום בפועל של הדברים?

 

"אני מגיע ללימוד מתוך הכרה שאני בור ועם הארץ כפשוטו", הוא אומר. "כל כמה שאני לומד אני יודע שאני לא מגרד אפילו את השכבה הכי עליונה של העולם הרוחני ביהדות. מה שאני מנסה לומר הוא שאני בא ללימוד מתוך עמדה נפשית של תלמיד ובכל פעם אני נפעם מהעומק ומהגודל. העוצמה של התורה מותירה אותי פעור פה בכל פעם מחדש אל מול השפע, ומכאן גם נגזרת חוסר היכולת שלי לחוות דעה בנוגע לתורה.

 

מה נותן לך הלימוד?

"הלימוד שם אותי במקום של אמונה מאוד חזקה בקב"ה ומעבר לכך היא מסייעת לי לפתח את הגישות שלי לחיים בתחומים שונים".

 

אחת הטענות הרווחות היא שהתורה איננה נגישה לאדם מהשורה, ולכן היא הפכה להיות נחלת הציבור הדתי בלבד- אתה מסכים לקביעה הזאת?

"אני חושב שאין חולק על כך שהתורה היום הרבה יותר מונגשת מבעבר. האינטרנט, הספרות, הסלולארי ואמצעים נוספים הפכו את התורה לזמינה לכל דורש. יש גם פעילות בשטח כמו זו של רבני 'צהר' שהצליחו לשבור קביעות וסטיגמות והפכו את התורה לשווה לכל נפש כשאר באמת כל הרוצה ליטול יבוא ויטול. מבחינת הציבור הכללי זה שינוי חשוב משום שהתורה והיהדות הפכו לעניין של כולם ולא נחלתם של גילדה סגורה ומסויימת".