תרמו לצהר

פותחים צוהר

מאת צהר

הרב משה שפטר (36), רבו של קיבוץ טירת צבי שבבקעת בית שאן, עורך חופות במסגרת מיזם הנישואין של ארגון רבני 'צהר'. נשוי לחביבה ואב להלל, אברהם אורי, מעין ונעם ישעי. מכהן כרב הקיבוץ וקהילת טירת צבי בחמש שנים האחרונות, ובמקביל משמש כר"מ בישיבת בני עקיבא בשדה יעקב. בתקופה הקרובה אמור להתמנות כרב גדודי במילואים. אוהב לטייל ולשחות.

 

מהם תחומי התמודדות שלך כרב קהילה?
תפקיד רב קיבוץ כולל את תפקידי הרב הקהילה המוכרים כמו: שיעורים, דרשות, שיחות אישיות, מתן תשובות הלכתיות ועוד.  בנוסף לכך תפקידי כולל גם את נושא כשרות חדר האוכל וכן את ליווי הענפים החקלאיים לצד עיסוק בשאלות הנוגעות באופי הדתי- ציבורי של הקיבוץ, מבית התינוקות ועד לבית הסיעודי.

 

מה הביא אותך לקהילה בה אתה מכהן?
הגענו לקיבוץ לאחר שהות של שנתיים בכולל "תורה מציון" בוושינגטון, שם נחשפנו לקהילתיות המצויה בחו"ל ופחות מוכרת בארץ. כשחזרנו חיפשנו קהילה בארץ, ובטירת צבי מצאנו קהילה חמה ופעילה שחיה חיי מעשה ברוח התורה.

מה גורם לך אושר?

את האושר אני שואב מגילוי דברים חדשים – עיוניים ומציאותיים, וכן מהשהות במחיצת בני משפחתי וחברי.

 

בהנחה שהיו מעמדים לרשותך משאבים בלתי נדלים- מה היה החלום (אישי או ציבורי) שאותו היית מבקש להגשים?

ברמה הציבורית יש כמה פרויקטים שהייתי רוצה להגשים, אחד מהם הוא הקמת מוזיאון יהודי לילדים. חלום אחר הוא יסוד בנק ללא ריבית וכן שדרוג ומערכת החינוך (הדתית בפרט) והפיכתה למקצועית יותר.

 

השלם: "אם לא הייתי מה שאני בטח הייתי…."

מהנדס או עוסק בתחום כלכלי.

 

מהו הספר האחרון שקראת?

הספר " בואי הרוח" של הרב חיים סבתו. הספר נגע מאד לליבי מכמה סיבות: ראשית הוא מספר על נוף הולדתי בשכונת קריית היובל בירושלים, ובספר אף מוזכר סבא שלי (הרב קופטייל בעמ' 28). אולם מעבר לנוסטלגיה, הספר מחדד את התחושה שהאנשים הנמצאים לידינו הם הגיבורים האמתיים. התובנה שאני לוקח מהספר היא שאם נתבונן במבט יותר מתעניין בסובבים אותנו, נגלה כי האנשים שאנו עוברים לידם יום-יום במכולת יכולים לספר לנו על עולם ומלוא. הרגישות הזו צריכה להיות מופנית לכל אחד בסביבה הקרובה, וזה משהו שאני מנסה לקחת איתי.

 

אם ניתן היה לחזור אחורה בזמן, לאיזו תקופה הייתה רוצה לחזור?

למחצית הראשונה של המאה העשרים. זוהי התקופה הקרובה ביותר אלינו ועל אף נוראותיה, היו בה הרבה מאוד התחלות משמעותיות לאנושות.

 

האם ישנה דמות הנערצת עליך?

אם בדמויות מהעבר עסקינן אז אני בוחר בר' עקיבא, שעלה מעלה לגבהים אדירים וכל זה למרות שנקודת המוצא שלו הייתה נמוכה ביותר. כשמדובר בדמויות בהווה, אלו הם מורי שהותירו בי חותם מהותי. בראש ובראשונה אבי מורי ז"ל, ויבל"א הרב יהודה עמיטל, הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב מרדכי סבתו והרב יהודה ברנדס.