תרמו לצהר

טובים השניים

מאת ד"ר דניאל גוטליב

לצד ההתעסקות של קהלת עם נושאים פילוסופיים כמו המוות, הטוב והרע ועצם משמעות החיים, הוא דן גם בדברים הפשוטים, לכאורה, הנוגעים לכל אחד מאיתנו ולסדר החיים הבסיסי.

כנראה הפסוק הידוע מכל מספר 'קהלת', זכה לכך בזכות שיר של להקת כוורת משנות השבעים – "טובים השניים מהאחד".

על פניו יש דווקא משהו מנוגד להיגיון בשותפות. הטבע האנושי בדרך כלל מעדיף לא להתחלק עם אחרים ולא לחפש שותפויות. אדם מעדיף לשמור את הכל אצלו ולחיות את החיים על פי צו רצונו. כך אני גם מבין מנכדתי בת השלוש אשר אחת מהמילים הראשונות שהיא למדה בגן הייתה "שלי". מסתבר כי היא מרבה להשתמש במילה זו גם באינטראקציה עם אחיה הקטן. ואמנם קהלת עוסק בנטיות האישיות והאנוכיות של האדם שלא להתחלק עם אחרים בפרי עמלו, אפילו, במקרים מסוימים, לא עם ילדיו. הנטיה להשאיר הכל אצלנו נובעת גם מחוסר האמון שאנו רוכשים כלפי אחרים והמחשבה כי אין לנו על מי לסמוך אלא רק על עצמנו בבחינת "אם אין אני לי מי לי?"

אבל לחיים של זאב בודד יש גם חסרונות. הוא אמנם לא צריך להתחלק עם אחרים בטרף, וכל מה שהוא צד הוא בכדי למלא את כרסו, אך מצד שני אין לו עם מי לחלוק חוויות, התרגשויות או את התוכניות ליום המחרת. אמנם בראייה קצרת טווח אין הגיון בחלוקה עם אחרים במשאבים היקרים והמוגבלים שלנו, שהרי לא ברור האם יהיה לנו מספיק גם למחר. יחד עם זאת, בראיה ארוכת טווח שהיא גם מפוקחת יותר, יש יתרון בחברותא ובזוגיות. ישנן תנודות ותמורות בחיים. לפעמים אדם נופל, נחלש או נזקק. אם אין מישהו לידו, אם הוא נטול משאבים להקים את עצמו, לחזק ולשקם את עצמו- הרי שגורלו נחרץ במידה רבה. במודל הכלכלי-חברתי של קהלת, התוצר של השניים הפועלים יחד, שווה יותר מתוצר של שניים הפועלים לחוד: "טובים השניים מהאחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם". על כך אומר רש"י:  "טובים השניים לכל דבר מן האחד, לפיכך יקנה לו אדם חבר וישא אשה אשר יש להם יותר ריוח בעמלם, הרבה מלאכה נעשית בשנים שאין היחיד מתחיל בה לבדו."

חברות וזוגיות היא לא רק למקרה בו אחד נופל והשני תומך. מהפסוק עולה כי גם אם שניהם יפלו בה בעת, עדיין כאשר הם ביחד הם יוכלו להרים האחד את השני: "כי אם יפלו, האחד יקים את חברו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו". כוחה של חברות וזוגיות היא כה גדולה, שגם אדם שנפל עדיין מסוגל לסייע לחברו שנמצא במצב גרוע לא פחות ממנו. גם אם אין את הכוח הפיזי, מספיק הכוח הפסיכולוגי על מנת לעודד אדם דכא ושפל רוח.

גם זוגיות טובה נותנת כוחות לאנשים. תמיכה שבן אדם מקבל מבן או בת זוג מוסיפה לביטחון העצמי ולתחושה כי הוא מסוגל להתקדם בחיים. העידוד שאנשים שואבים מבני הזוג מאפשר להם לעמוד בניסיונות ולהתמודד עם תסכולים טוב יותר. מחקרים רבים הראו את ההשפעות החיוביות של זוגיות טובה על תחומים כמו הצלחה בעבודה, אושר פנימי ואפילו בריאות פיזית. לא בכדי התבטאו חז"ל ואמרו: "או חברותא או מיתותא" וכן "טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו". זוגיות טובה משפרת ומחדדת האחד את השני, לפעמים אפילו באמצעות ביקורת בונה שנועדה להביא את בן הזוג למקום יותר טוב ויותר בריא. בזוגיות בריאה ביקורת יכולה להתקבל לא באופן אישי. ביקורת כזאת לא רק שאיננה הורסת ופוגעת, היא אף מקדמת ומדרבנת. אדם שנמצא בזוגיות טובה אינו חושש לתת למשנהו וכל זה מתוך הכרה כי בנתינה שלו הוא איננו מפסיד כלום. אדרבה: מדובר בהשקעה בטוחה שעתידה להניב תשואות ותנובות.

אמנם קיימת נטייה לומר: "אם איו אני לי מי לי", אולם בסופו של דבר, כך גם עולה מקהלת, ראוי כי האדם ידע גם את סוף האמרה: "וכשאני לעצמי מה אני?"

 

ד"ר דניאל גוטליב הוא פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי והמנהל הקליני של מכון שינוי בהרצליה